ASICS forplikter seg til tøffe klimamål og fremskynder klimatiltak

I dag kunngjorde ASICS at de forplikter seg til å fastsette forskningsbaserte 1,5°C-mål for selskapets utslippsreduksjon, i tråd med målet om å oppnå klimanøytralitet innen 2050. Klimaforskningen indikerer at dette er påkrevd for å begrense de alvorligste konsekvensene av klimaendringen.

ASICS akselererer fremdriften ved å anvende bærekraftsteknologi på tvers av selskapets skosortiment, med det formål å redusere karbonutslipp tilknyttet fargeprosessen med 45 prosent fra 2020. I tillegg bekrefter ASICS nok en gang sin vilje til samarbeid ved å signere FN-charteret Fashion Industry Charter for Climate Action.

I 2018 ble ASICS verdens første sportsutstyrsprodusent som fikk sine forskningsbaserte mål godkjent av SBTi (Science Based Targets initiative), og i juni i år var selskapet først ute med å støtte Financial Stability Boards (FSB) Task Force on Climate-related Financial Disclosure (TCFD). Nå forserer ASICS nok en gang prosessen gjennom å forplikte seg til å fastsette nye mål i tråd med fjorårets oktoberrapport fra IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change), hvor det argumenteres for å begrense den globale temperaturstigningen til 1,5 °C sammenlignet med førindustrielt nivå.

"ASICS ble grunnlagt i 1949 basert på en visjon om at selskapet skal fremme unges helse gjennom idrett. Dette er fremdeles ASICS' filosofi, og for å sikre at fremtidige generasjoner kan være aktive og drive med idrett forplikter vi oss til å sette ambisiøse mål som grunnlag for vår forretningsstrategi, slik at vi kan bidra til å dempe virkningen av klimaendringer", forteller Yasuhito Hirota, COO og President for ASICS Corporation.

For å oppnå en fremgangsrik og klimanøytral økonomi innen 2050 må det iverksettes forandring i et tempo og et omfang verden aldri tidligere har sett maken til, og det krever beslutningsdyktig forretningsledelse og investeringer i klimaløsninger.

ASICS vil utvide bruken av den ressursbesparende teknologien "solution dyeing" til å omfatte mer enn 50 prosent av alle selskapets nye produkter, uavhengig av skomerke (ASICS, Onitsuka Tiger og Haglöfs) fra 2020 1. Det er første gang solution dyeing tas i bruk i en slik skala av treningsskoprodusenter. Initiativet forventes å redusere karbonutslippet fra fargeprosessen med cirka 45 prosent og kutte vannforbruket med omkring 33 prosent, sammenlignet med tradisjonelle prosesser. Dette tilsvarer karbonmengden som absorberes av over 25 000 trær i løpet av ett år samt vannbehovet til én million mennesker per dag.

ASICS er dessuten stolte over å kunngjøre at selskapet nå er en del av Fashion for Global Climate Action-initiativet i FNs klimakonvensjon etter å ha signert Fashion Industry Charter for Climate Action. Ved å signere charteret viser ASICS at selskapet vil jobbe for å sikre at moteindustrien beveger seg i retning av en lavkarbonfremtid.

ASICS jobber løpende med å sikre bærekraftighet i alle ledd av sin forretningsvirksomhet for slik å bidra til et mer bærekraftig samfunn.

Solution dyeing-prosessen

(til venstre: solution dyeing, til høyre: tradisjonell farging)

Fargen tilsettes de syntetiske fiberkomponentene i væskeform, før selve fibrene produseres

Tekstilene lages av fargede fibre