ASICS' NYE GLIDERIDE GIR FLERE LØPERE ENERGIBESPARENDE TEKNOLOGI

SEPTEMBER 2019 – KOBE, JAPAN
Energibesparing for løpere: I et unikt løp med deltakere på flere nivåer fra hele verden viser ASICS hvordan selskapets etterlengtede GLIDERIDE-sko på vellykket vis inkorporerer GUIDESOLE-teknologien som ble lansert i METARIDE-konseptet.

EN ENERGIREVOLUSJON
Den menneskesentriske teknologien GUIDESOLE gir en ergonomisk presisjonsutformet, krum såle som reduserer energitap. Teknologien minimerer bevegelsen i nedre del av benet gjennom hele stegsyklusen. Det gir løperen en lett og uanstrengt løpestil som gjør det lett å holde det gående lenger.

Utgangspunktet for den nye skoen var ønsket om å gjøre GUIDESOLE tilgjengelig for flere. Bak teknologien står en gruppe forskere og designere ved ASICS Institute of Sport Science (ISS), og utviklingen av GLIDERIDE-skoen ble påskyndet for å gjøre den nye teknologien tilgjengelig for flere løpere så raskt som mulig.

Resultatet? Med nye GLIDERIDE har den kategoriledende GUIDESOLE-teknologien gått ett skritt videre. Skoen byr på maksimal energibesparelse og er samtidig en lettere sko med mindre krumming og sju prosent** mer demping enn konseptskoen – for økt komfort.

Vitenskapelig dokumenterte tester viser at GLIDERIDE:

• reduserer det totale energitapet i området hvor løpere bruker mest energi, nemlig ankelleddet
  • gir økt demping og dermed økt komfort
  • gir ytelse og beskyttelse takket være lavere vekt i kombinasjon med stabilitet

Executive Officer og Senior General Manager i ISS, Kenichi Harano, uttaler:
– Løperne var svært positive og tok til seg den nye teknologien svært kjapt, noe som ansporet oss til å utvikle GLIDERIDE på rekordtid. GLIDERIDE er like effektiv, og byr i tillegg på mer demping, noe vi tror vil hjelpe løpere på alle nivåer å oppnå betydelig bedre prestasjoner og holde det gående lenger enn de trodde var mulig.

KRUMMING ER NØKKELEN
For å demonstrere hva energibesparelse innebærer for løpere testet ASICS ut løpeteorien sin i et unikt løp, The Eternal Run, som gikk av stabelen på Utahs saltsletter, Bonneville Salt Flats, 7. september 2019. Et ekspertteam bestående av idrettsforskere, Runkeeper-dataanalytikere, elitetrenere og teknikere utformet løpet, hvor 30 løpere på ulike nivåer fra hele verden deltok. Målet var å teste ut den nyeste teknologien og teorien om løpeytelse. I en konkurranse mot seg selv utforsket deltakerne hvordan energibesparende teknologi kan hjelpe dem å prestere bedre.

Harano forteller:
– Vi flyttet i praksis laben vår fra Kobe til Salt Flats for å få direkte tilbakemelding fra løperne om hvordan de dro nytte av vår energibesparende teknologi i virkelige situasjoner. Fra svarene ser vi hvor viktig det er med optimert energiforbruk, og det er noe vi tar med oss videre når vi skal utvikle våre neste nyskapende løpesko.

ASICS President og COO Yasuhito Hirota: – Denne innovasjonen er en mektig milepæl på veien mot målet vårt, som er å gjøre vår energibesparende teknologi tilgjengelig for alle løpere. Våren 2020 lanserer vi EVORIDE, vår neste sko i denne familien. Og vi gir oss ikke med det. Vårt fokus på denne nye kategorien strekker seg lenger enn skotøy, og vi planlegger å lansere ytterligere innovasjoner for butikk og på nett.

En forhåndsvisning av The Eternal Run blir tilgjengelig 13. september. Følg @ASICS og #ETERNALRUN / #GLIDERIDE for å delta i diskusjonen.

GLIDERIDE kommer i både dame- og herreversjon hos ASICS' forhandlere og nettbutikker samt i spesialbutikker for løpere fra 27. september 2019. Besøk www.ASICS.com for mer informasjon.

TEKNOLOGIENE
GLIDERIDEs proprietære teknologier:

1. GUIDESOLE: en krum mellomsåle reduserer tretthet, slik at du kan løpe lenger og lettere og prestere bedre. Lavere 5 mm dropp underbygger den unike rullebevegelsen og uanstrengte løpestilen.

2. FYTEFOAM-MELLOMSÅLE: lett, slitesterk og dempende mellomsåle med FLYTFOAM PROPEL under for eksepsjonell spenst

3. GEL-TEKNOLOGI I HÆLEN: demping i hælen reduserer støt i nedslaget.

4. AHAR PLUS-YTTERSÅLE: såle med slitesterk gummi gir holdbarhet.

5. SPESIALKONSTRUERT MESH-OVERDEL: komfortabel overdel med forsterkninger for bedre støtte og lufting.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

* Forskning viser at GLIDERIDE-skoen gir redusert energitap i ankelleddet. Studie utført av Progressive Sports Ltd ved Loughborough University i Storbritannia, juli 2019. Skoen ble testet mot ledende sko i Performance Running-kategorien.

** GLIDERIDE-skoen gir en vitenskapelig dokumentert økning i dempingen på 7 %. Studie utført av ASICS Institute of Sport Science, juli 2019. Skoen ble testet mot ledende sko i Performance Running-kategorien.

• Livsstil, mote, fritid

• glideride
  • asics running

About ASICS