Pressemelding -

SOM EN HYLLEST TIL DE MILJØVENNLIGE SKIKKENE I FORTIDENS TOKYO, LANSERER ASICS EN KOLLEKSJON MED SKO OG ESKER AV RESIRKULERT MATERIALE

ASICS Corporation kunngjør at selskapet lanserer en ny serie med løpesko og SportStyle-sko med overdelsmateriale av resirkulert polyester fra PET-flasker. Skoene kommer i salg i hele verden fra 24. april.

Den nye kolleksjonen styrker ASICS’ bærekraftsprofil og har fått navnet Edo Era Tribute Pack. Kolleksjonen er en hyllest til Edos (dagens Tokyo) miljøvennlige profil i perioden mellom det 17. og det 19. århundret da gjenbruk og resirkulering var en integrert del av hverdagen i Japan. Alt fra gamle klær og brukt papir til utslitte stekepanner, knust keramikk og til og med stearinrester ble ansett som verdifulle ressurser.

Nå som Tokyo skal arrangere byens største idrettsarrangement noensinne i 2021, peker de nye modellene tilbake på den økosentriske selvbergingsetikken som en gang rådet i Tokyo.

Skoserien er helt i tråd med ASICS' innsats for å skape bærekraftig drift i virksomhetens ulike deler. Overdelene til kolleksjonens totalt seks løpeskomodeller og fire SportStyle-modeller inneholder resirkulerte polyesterfibrer fra hele 300 000 PET-flasker. Disse modellene representerer selskapets første skritt på veien mot målet om at alle skooverdeler skal bestå av 100 % resirkulert polyester innen 2030, som et ledd i selskapets kamp mot klimaforandringene.

Skoeskene i kolleksjonen består av 100 % resirkulert papir. I tillegg har vi redusert papirforbruket med ca.10 % sammenlignet med våre standardesker, og ved å gå fra oljebasert til vannbasert trykksverte har vi halvert forbruket. Disse bærekraftige skoeskene vil fra juli 2020 utgjøre en stadig større andel. Alle eskene som omfattes av disse endringene, vil bli skiftet ut i løpet av 2021, og det innebærer et kutt i ASICS’ årlige CO2-utslipp på omkring 1200 tonn.

Som en ekstra henvisning til Edo-perioden består overdelenes grafiske design av en kombinasjon av to bokstavstiler som er karakteristiske for perioden. Den ene stilen kalles yose moji, og ble ofte brukt på plakater og flygeblader. Den andre heter kakuji, og har tykke, firkantede bokstaver som ofte ble brukt på papirlappene som de troende festet på porten til helligdommer og templer.

Klikk her for å se bilder av modeller fra kolleksjonen. Du kan lese mer om ASICS’ innsats for bærekraftig drift her.

Løpeskomodeller

LYTE CLASSIC Herre / Unisex 1201A028.020

• Livsstil, mote, fritid

About ASICS