​Ny rekke med kurs i samtidskunst

Ny rekke med kurs i samtidskunst

I januar 2017 lanserte Astrup Fearnley Museet en kursrekke om samtidskunst for medlemmer av museets kunstklubb. Med tittelen «Hva er samtidskunst?» tok kursene for seg seks sentrale retninger i samtidskunsten: Readymade, popkunst, konseptkunst, performance, videokunst og appropriasjonskunst. Kursrekken ble raskt fulltegnet og mottok svært gode tilbakemeldinger fra de rundt 1200 kursdeltagerne.

Etter stor etterspørsel setter museet nå opp en ny rekke med de samme kursene, med start tirsdag 24. oktober med kurset «Hva er readymade?».

Initiativtaker til kursene er museets formidlingsleder, Ida Sannes Hansen.

«Vi opplever at våre besøkende er sultne på kunnskap og gjerne vil lære mer om kunst. Gjennom å gi vårt publikum noen «knagger» fra kunsthistorien er det lettere å se kunstverket i en større sammenheng og det er som om kunstverket «åpner seg». I slike møter med publikum og samtidskunst oppstår det ofte mye entusiasme og følelse av at brikkene faller på plass, en litt sånn aha-følelse. Kursene er en morsom, visuell og tilgjengelig måte å lære mer om samtidskunst på som passer for alle.» sier Sannes Hansen.

«Den første kursrekken var en stor suksess og vi vil fortsette å gi våre medlemmer flere verktøy for at de skal å få enda mer glede av kunsten som stilles ut på museet. Det planlegges nye kurs neste vår, men vi setter opp disse kursene igjen på grunn av mye etterspørsel fra flere som ikke fikk de med seg i første omgang. Vi ser også at en forståelse for kunst og kunstbegreper blir stadig viktigere i vår tids fokus på visuell kommunikasjon på internett og sosiale medier.»

Foredragene holdes av museets formidlingsansatte som i tillegg til stor fagkunnskap har mange års erfaring med å forklare kunst på en tilgjengelig måte til publikum.

Kursene «Hva er samtidskunst?» er for medlemmer av Astrup Fearnley Museets kunstklubb.

Les mer om de enkelte kursene på afmuseet.no!

Stein-Inge Århus

Pressekontakt Kommunikasjonsleder +47 452 40 092