Slik sikrer du en trygg digital handel i krisetider

Hvordan sikre en trygg digital handel i krisetider. Med den nåværende globale krisen øker Netthandel eksplosivt i mange bransjer. Det er viktig å være våken for ikke å gå glipp av muligheter - eller å risikere å bli borte i mengden. Her viser vi seks viktige områder du trenger å følge med på for å drive effektiv digital handel i dagens situasjon.

Akkurat nå er det en tydelig voksende trend i Europa som viser en omfattende overgang fra fysiske butikker til digital handel. Nettopp fordi netthandel vokser så markant så er det viktig å være oppmerksom på faktorer som påvirker salget, og hvilke utfordringer vi alle står overfor. Men som e-forhandler må du huske å ta vare på dine eksisterende kunder- slik at de ikke blir lidende på bekostning av nye kunder som naturlig nok får mye oppmerksomhet.

Hvis bedriften din har både fysiske butikker og e-handel, er det viktig å stille om så snart som mulig og sette søkelys på salget online. Det vil hjelpe deg å kutte kostnader og jobbe mer effektivt med de ressursene du har. For de bedriftene som først og fremst driver målrettet e-handel, er det viktig å være klar over at konkurransen vil øke og at det derfor er viktig at du sikrer din nåværende posisjon i markedet.

6 viktige områder du som e-handler må ha kontroll på

1. Logistikken

Sørg for at du har full kontroll over din egen logistikk – det er viktigere nå enn noensinne. Det er sannsynlig at du vil se et uvanlig stort press på produkter som tidligere ikke hadde så mye etterspørsel. Samtidig vil den "normale" etterspørselen ikke følge normale sesongvariasjoner og dermed ikke kunne måles mot historiske data. Det er ekstremt viktig å følge bestillinger og lagersaldo nøye, og være oppdatert på hvordan innkommende ordre ser ut. Selv om du tror du har situasjonen under kontroll, kan dine underleverandører ha problemer!

2. Kommunikasjonen mot kundene

Hvis det er noe du bør bruke litt ekstra tid på i disse dager, så er det kommunikasjon. Nye produkter, prangende tilbud eller rabatter er ikke så viktig akkurat nå - det som betyr noe for kundene er trygghet. Vær ekstra nøye på å fortelle kunden hvordan leveransen fungerer akkurat nå; om det er forsinkelser på grunn av høyt trykk, om du leverer som vanlig, eller om du kan tilby hjemlevering i stedet for hentelevering. Informasjonen er ikke bare relevant i selve kjøpsreisen - vær nøye med å fortelle den samme historien i reklame, nyhetsbrev, direkte mail til dine kunder og så videre. Hvis du kan formidle en konsekvent og tydelig budskap om leveranser, har du mye å vinne - både når det gjelder høyere konvertering og lojale kunder.

3. Viktige produktsegmenter

Hvis du også driver en tradisjonell virksomhet med fysiske butikker, er det nå viktigere enn noen gang å forstå e-handelsvirksomheten. Ved å ha innsikt i hvilke segmenter som selger og vite hvilke produktkategorier som har økt etterspørsel akkurat nå - har du ikke bare mulighet til å få kontroll over logistikken, men også hvordan du kan styre annonseringen etter behov. Markedet svinger ekstremt raskt akkurat nå, og det er umulig å forutsi hvordan ting vil endre seg og hvilke behov som kan oppstå. Derfor gjelder det å følge nøye med.

4. Annonseringsbudsjett

Å ha kontroll over hvilke produkter og kategorier som selger mer eller mindre akkurat nå, innebærer også et behov for å gjennomgå og oppdatere annonseringsbudsjettet for kampanjene som allerede er i gang, eller planlagt. Fordi trafikkmengden kan endre seg raskt akkurat nå, er det viktig å følge med på hvordan du fordeler budsjettet ditt også, slik at du kan tenke nytt i forhold til allerede valgte kanaler og plattformer.

5. Cost of sales

En viktig faktor å ta hensyn til når salget forflytter og endrer seg er «cost of Sales» - hva det faktisk koster å selge for øyeblikket. En faktor som har en direkte innvirkning på salgskostnadene, er klikkpris som i disse tider kan være totalt forskjellig fra tidligere. Når virksomheter som hittil har hatt det meste av sin omsetning i butikk begynner å kjøpe SEM for å drive nettsalg, vil det raskt bli lagt merke til på klikkprisene. Etter hvert som konkurransen øker, er det viktig å følge med slik at annonsekostnadene ikke drar i vei og gir deg et negativt bidrag.

6. Budskap

Levering er ikke det eneste området det er viktig å kommunisere om - dine andre budskap er også påvirket av den nåværende situasjonen. Akkurat nå er det ikke heldig å lokke kundene til å samles i butikken, eller ha annet innhold som medfører nærmere sosial kontakt eller bryter med retningslinjer fra helsemyndighetene. Gå derfor gjennom annonsetekstene dine i sosiale medier, på Google og på nettet generelt - og vær forsiktig så du ikke kommuniserer noe som kan virke negativt for din merkevare.

Vil du ta en prat om hvordan vi kan hjelpe deg med din nettbutikk?

Ta kontakt med sverre.oier@ateles.se

• Kontrakt, oppdrag

• netthandel
  • ateles consulting
  • nettbutikk
  • e-commerce
  • strategi
  • multichannel
  • webb
  • pim
  • omnichannel

Ateles skaper og utvikler fremtidens e-handel. Våre løsninger er basert på markedsledende standardplattformer og vi leverer innovative og brukervennlige løsninger som bidrar til våre kunders vekst og lønnsomhet. Siden 2001 har Ateles utviklet netthandelsløsninger for bedrifter i både B2C og B2B segmentene.

I dag er vi 50+ digitale eksperter på kontorer i Oslo, Stockholm, Göteborg og Linköping, og jobber med kunder over hele Norden. Kundelisten inkluderer kunder som; Eton, Maxbo, Daniel Wellington, Gant, Gina Tricot, Møller Mobility Group, og IDÉ House of Brands.