​Staten forlenger garantiavtale

Garantiavtale for kredittforsikring forlenges til sommeren 2021.

Statens garantiramme på 20 milliarder kroner for kredittforsikring forlenges med seks måneder. – Det betyr at vi kan opprettholde en normal risikovurdering, sier adm. direktør Morten Nordvold i Atradius.

Reassuranseavtalen med den norske stat ble inngått i juni i år. Nå er avtalen forlenget. Den er signert av Atradius, de andre norske kredittforsikringsselskapene og den norske stat.

Formålet er å sikre norske bedrifters salg på kreditt i Norge og til utlandet under koronapandemien, frem til utgangen av første halvår 2021.

Normal risiko

– Avtaleforlengelsen innebærer at vi kan fortsette med en normal risikovurdering for våre norske bedriftskunder og dermed fortsatt kredittforsikre deres salg, uavhengig av usikkerheten som er knyttet til korona. På den måten bidrar vi til å holde hjulene i gang og trygge norske arbeidsplasser i viktige næringer. Kredittforsikring sikrer bedriftenes salg i Norge og på eksport, sier Nordvold.

Kredittforsikringsselskapene i Norge forsikret i 2019 en samlet omsetning på mer enn 300 milliarder kroner for norske bedrifter. Uten kredittforsikring tørker kreditten inn. Det kan strupe likviditeten og bidra til lavere salg for norske bedrifter. Konsekvensen blir flere konkurser i Norge og internasjonalt.

Stor usikkerhet

– Vi står midt oppi en situasjon med stor økonomisk usikkerhet for norsk og internasjonalt næringsliv. Den vil kaste lange skygger over økonomien globalt langt inn i 2021, sier Nordvold.

Nordvold er svært glad for forlengelsen av den statlige ordningen.

Den uforutsigbare situasjonen rundt korona kommer på toppen av usikkerheten rundt Brexit.

– I Storbritannia må norske bedrifter regne med å møte store utfordringer i kjølvannet av Brexit. 2021 blir også i den sammenheng et krevende år.

• covid-19
  • kredittrisiko