Autocirc inngår avtale om å kjøpe GBD-Grønvolds Bildemontering AS - Norges ledende og største bildemonteringsselskap.

Autocirc har inngått en avtale om å kjøpe GBD-Grønvolds Bildemontering AS. Oppkjøpet forventes gjennomført i april 2024.

Oppkjøpet av GBD-Grønvolds Bildemontering AS er et svært viktig skritt videre i vår strategi for vekst og sterk tilstedeværelse i det norske markedet. Selskapet er i dag Norges ledende selskap innen bildemontering og salg av bildeler både nasjonalt og internasjonalt. Med 30 års erfaring og et sterkt engasjement for gjenbruk og gjenvinning av bildeler har Grønvolds Bildemontering AS en unik posisjon i markedet.

GBD-Grønvolds Bildemontering AS ble etablert i 1992 i Brumunddal. Kjernen i virksomheten er et moderne, miljøvennlig demonteringsanlegg som gjør det mulig å gjenbruke opptil 97 prosent av bilen. Selskapet demonterer og gjenvinner ca. 3000 biler hvert år og er Norges største mottaker av forsikrede skadebiler fra markedets forsikringsselskaper. Dette gjør det mulig å tilby markedet et bredt utvalg av nyere bildeler. GBD-Grønvolds demonteringslager består av ca. 63 000 deler som primært selges til verksteder, men også til privatpersoner.

Tom Grønvold, administrerende direktør i GBD-Grønvolds Bildemontering, forklarer:

• Siden min far startet selskapet for mer enn 32 år siden, har vi hatt en begivenhetsrik reise. Jeg er veldig stolt av hvordan vi har lykkes med å utvikle virksomheten til et moderne selskap med fokus på gjenbruk, resirkulering og kretsløp. Digitalisering har vært viktig for vår vekstreise, og avgjørende for å skape et unikt lagerstyringssystem og god produkttilgjengelighet for kundene våre. Vi ligger også i forkant når det gjelder demontering av elbiler fordi vi opererer i et marked som lenge har hatt en omfattende elbilpark. Dette gjør oss til en attraktiv og anerkjent leverandør av bildeler også internasjonalt og til en av Europas største når det gjelder deler til elbiler.
  • Vi har allerede vedtatt en vekststrategi for å etablere flere avdelinger og videre vekst i selskapet. Nå går vi inn i en ny utviklingsfase sammen med Autocirc, noe som gir trygghet og forutsigbarhet i en turbulent bilbransje der flere store aktører satser på resirkulering og "grønne sirkulære bildeler". Autocirc-gruppen består utelukkende av gode, velkjente og solide selskaper som vi kjenner godt fra før og som vi ønsker å bli en del av med alle de synergier og fordeler det vil medføre. At vi beholder navnet, varemerket og ledelsen er også en svært viktig faktor for oss.
  • Dette er en stor dag for Autocirc, ikke bare i Norge, men for hele konsernet. Vi har jobbet strategisk lenge for å nå frem til i dag, når vi nå kan ønske GBD-Grønvolds Bildemontering velkommen til Autocirc. Selskapet er en av de største aktørene i bransjen i Skandinavia, noe som åpner nye muligheter i markedet for Autocirc. Grønvolds erfaring og kompetanse blir en svært viktig ressurs for oss i arbeidet med å drive utviklingen av bærekraftige alternativer til nyproduserte bildeler, men også en viktig del av vår visjon om å bli Europas ledende aktør i 2025.

Bjarte Kaldestad, Country Manager Autocirc Norge, kommenterer oppkjøpet på følgende måte:

GBD-Grønvolds Bildemontering er Autocircs 11. selskap i Norge. Selskapet har 43 ansatte og en omsetning på 133 MNOK i 2023. Tom Grønvold, som har vært administrerende direktør i selskapet siden 2012, fortsetter i rollen som administrerende direktør.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Autocirc Norge AS
Bjarte Kaldestad, Landssjef Norge
bjarte.kaldestad@autocirc.com

Grønvolds Bildemontering AS
Tom Grønvold, VD
tom@bildemontering.no

Emner

Autocirc works for a circular transition in the automotive industry. We ensure that used car parts get back on the road again - or that materials and components can be used in completely different products and contexts. By moving from new production to reuse, remanufacturing, repurpose and recycling of car parts, we are making the second-hand market the first choice. A sustainable choice for a smarter automotive industry and a better alternative, also for the next generation.

Autocirc was founded in 2019 and is growing rapidly. Today, the group consists of 60 companies with over 1000 employees and operates in Sweden, Norway, Finland, the UK, Poland, Germany and France.