Autocirc investerer stort i Norge og viser veien for en bærekraftig bildelindustri

På bare tre år har svenske Autocirc blitt drivkraften for en bærekraftig endring i bildeleindustrien. Nå hever de ambisjonsnivået betraktelig gjennom en skikkelig utvidelse av virksomheten i Norge med et halvautomatisert logistikksenter i Vestby og ny bildemontering i Tromsø.

Målet for satsingen på det norske markedet er å være den ledende aktøren innen gjenbruk og gjenvinning av bildeler i Norge innen et par år. En ambisjon som går hånd i hånd med Autocircs overordnede visjon om å skape en sirkulær økonomi som minimerer behovet for å utvinne nye, begrensede naturressurser for produksjon av bil og reservedeler.

Vi optimerer gjenbruken av bildeler for å sikre at de kommer til nytte på veiene så lenge som mulig. Gjennom vår drift skaper vi også forutsetninger for gjenvinning der komponenter fra bildeler kan brukes i andre produkter og sammenhenger, sier Bjarte Kaldestad, landssjef for Autocirc i Norge.

Etableringen i Tromsø, hvor Autocirc i disse dager planlegger et topp moderne demonteringsanlegg, gjør at selskapet rykker frem sine posisjoner og får kapasitet til å håndtere biler i hele Nord-Norge. Virksomheten vil sysselsette 12-15 heltidsansatte og forventes ferdigstilt høsten 2023.

Parallelt jobbes det også med å lage et stort sentrallager i Vestby, hvor også den administrative ledelsen i Norge skal ligge. Autocirc er den første aktøren i bransjen som gjør denne typen investeringer.

– Vi har et godt team med høy kompetanse som sammen med disse ambisiøse investeringene i virksomheten skal sikre kvaliteten og hastigheten på våre leveranser. Gjennom logistikksenteret i Vestby skaper vi en strategisk posisjon som gir synergier med våre søsterselskaper innen Autocirc Group i Norden og Europa. Dette bidrar til økt tilgjengelighet av reservedeler fra vårt lager. Vi ønsker å være en helhetlig leverandør til våre kunder i Norge og nå 80 % av dem med delene de trenger innen 24 timer, sier Bjarte Kaldestad.

Alt i alt gjør investeringene i Tromsø og Vestby at Autocirc styrker sin posisjon som en landsdekkende aktør i Norge og blir en enda mer attraktiv samarbeidspartner nasjonalt og lokalt.

I korthet:

Sentrallager i Vestby
· Sentrallager i Vestby, 40 min fra Oslo sentrum.
· 10.000m2 halvautomatisert lager med 28.500 palleplasser.
· Logistikklager som når 80 % av kundene våre på én dag.
· 600m2 kontor for den norske sentralorganisasjonen.
· 18-20 arbeidsplasser.
· Innflytting september 2023.

Bildemontering i Tromsø

· Topp moderne anlegg for demontering i Tromsø, under produksjon.
· Kapasitet til å håndtere biler i hele Nord-Norge.
· Klar høsten 2023.
· Skal ansette 12-15 heltidsansatte.

För mer informasjon, kontakt:
Landschef Norge
bjarte.kaldestad@autocric.com

Autocirc leder utviklingen av en sirkulær økonomi i bildeleindustrien. Forretningsmodellen er basert på samarbeid mellom konsernets datterselskaper med mål om å øke gjenbruk og forlenge livssyklusen til brukte reservedeler. Autocirc har en omsetning på SEK 1.650 millioner og har over 700 ansatte.