Trøndelag Bildeler AS

Autocirc med strategisk beliggenhet i Trondheimsområdet

Trøndelag Bildeler AS ble nylig kjøpt opp av det svenske selskapet Autocirc. Oppkjøpet er en del av Autocircs arbeid med å lage en sirkulær forretningsmodell for økt gjenbruk av bildeler. Dette for å redusere bruken av nyproduserte deler og dermed oppnå store miljøgevinster.

Trøndelag Bildeler ble grunnlagt i 1994 av Tore og Georg Gröneng. Da var det allerede en bilmontering i Verdal, som ble drevet av Tore. Selskapet ble nå også etablert i industriområdet Sveberg, midt mellom Trondheim sentrum og byens flyplass. Dette ga en utmerket beliggenhet for å etablere seg seriøst i Trondheimsmarkedet. Den dag i dag eksisterer fortsatt begge operasjonene, og i dag telles totalt tolv ansatte.

– I mange år har vi sakte bygget Tröndelag Bildeler inn i det stabile og kompetente selskapet det er i dag. Vårt hovedfokus er å selge gjenbrukte bildeler, at virksomheten står for mellom 80 og 90% av selskapets totale inntekter. I en kontekst der vi er en del av Autocirc, ser vi at vi vil kunne øke våre totale inntekter både ved å kunne tilby et enda bredere spekter selv, men også ved å selge deler fra oss til andre aktører i samme konsern.

- Georg Grøneng, administrerende direktør Trøndelag Bildelar

Bærekraft gjennom gjenbruk

Autocircs ambisjon er å være den som leder an i en mer bærekraftig bilindustri. Og veien går via gjenbruk av bildeler. Dette sparer betydelige miljøressurser sammenlignet med produksjon av nye deler. Gjennom oppkjøp av dyktige selskaper innen alle områder av reservedelsstyring bygger Autocirc en sirkulær modell som vil gi et bredt spekter av gjenbrukte reservedeler, lett tilgjengelig for de som bruker dem.

– Vi ser oppkjøpet av Trøndelag Bildeler som en veldig god forsterkning av vår tilstedeværelse i det norske markedet. På den ene siden har de for tiden en strategisk beliggenhet for å nå et stort nedslagsfelt, og på den annen side har de lang erfaring med å ta vare på og videreselge resirkulerte reservedeler. Helt i tråd med vår egen filosofi."

– Bjarte Kaldestad, Landschef Autocirc Norge.

Autocirc AB gir bilindustrien gjenbrukte og renoverte bildeler. Selskapet er knutepunktet for en sirkulær forretningsmodell der datterselskaper jobber sammen for å øke gjenbruk og levetid på brukte deler. Selskapet har en omsetning på SEK 1,1 millard og har over 500 ansatte.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Landssjef Norge
bjarte.kaldestad@autocirc.com