Pressemelding -

Norsk selskap står bak lanseringen av det første sengetøyet i 100% merinoull for voksne

Baylon er et nytt merke fra flokken bak Lillelam. Allerede i 2004 var vi pionerer ved å lage kolleksjoner i ren merinoull, som den gang var et ukjent natur-materiale for de fleste. Lillelam er barneklær fra prematur størrelse, alltid med fokus på den fineste og mykeste kvaliteten mot huden. Etter en prosess som har vart i 3,5 år, har vi lansert det første sengesettet i 100% merinoull for voksne, og nok en gang er vi pionerer der vi bruker de samme råvarene og metodene for å lage mykt sengetøy.

Nye produksjonsmetoder måtte til

Men veien dit har ikke vært uten hinder. Vi ville fortsette å holde oss til de fineste (tynneste) garnfibrene som gir mykheten, men dette var aldri tidligere brukt i så store paneler som sengetøy trenger. Vi måtte derfor utvikle nye metoder på strikkemaskinene og produksjonsmåtene, og foreta mangfoldige tester med fiberstyrke, vekt, tetthet, fleksibilitet, vask i ukjente vendinger. Når vi hadde funnet noen alternativer skulle dette fungere over langt større målområder enn tidligere kjent. Panelene både vred seg og bød på uforutsette endringer i prosessene. Da vi endelig fant en løsning var det en lengre periode med testing av mål i forhold til den progressive fleksibiliteten som ligger i de naturlige fibrene. Vi testet kontinuerlig i forhold til vask/krymp, fargefasthet, nupping etc som kunne gi resultater som gjorde at vi måtte starte om igjen. Dette har vært en spennende periode med forskning og utvikling, og innovasjon, og vi er stolte av å kunne lansere det første sengetøyet i 100% merinoull for voksne.

Hvorfor merinoull?

Merinoull er et naturlig fiber med helt unike egenskaper som bomull og syntetiske materialer ikke kan måle seg med. Det gjelder både produkt-egenskaper, helse- og miljøaspekter

• Ren, myk og kløfri 100% Merinoull Extra Fine, er en av de høyeste kvalitetene merinoull i markedet og produktene vil derfor ikke klø eller irritere huden. Den føyer seg til kroppen og gir fleksibilitet for alle former for bevegelser.
  • Regulerer jevn kroppstemperatur i kulde og varme Ullfibrenes naturlige luftlommer transporterer fukt bort fra huden og ut i luften, samtidig har den også innehar en thermoeffekt og vil bistå med å bevare konstant kroppstemperatur. Merinoullen puster og regulerer kroppstemperaturen på en naturlig måte, som gjør at plaggene føles som «second skin» mer enn et plagg.
  • Selvrensende Når det gjelder de reneste ullkvalitetene, som hos Lillelam også har gjennomgått en strengt kontrollert produksjonsprosess for å bevare de naturlige egenskapene, vil garnfibrene for oss som for merinosauen, skape et mikroklima med huden der garnfibrenes luftlommer fører lukt og urenheter fra huden og ut i luften. Dette er nærmest som en liten fotosyntese, og som et miljøaspekt er dette verdifullt, da ull ofte kan henges til lufting i stedet for å vaskes.
  • Slitesterk og høy kvalitet Samtidig som en fin kvalitets merinoull er silkemyk, er den også slitesterk. Den har en fleksibilitet som tilpasser bevegelser i bruk og dermed er mindre utsatt for stabil bruksslitasje. Merino er lange fibre og i seg selg sterke, så et plagg av høy kvalitets ullfiber kan fint vare livet ut.
  • Miljøvennlig og fullt nedbrytbart Ull er et rent naturprodukt som i sin helhet- og etter strengt kontrollert produksjonsprosesser som hos Lillelam, er den fiberen som i klesindustrien skårer høyest på miljøbarometeret for nedbrytbarhet. Etter kun noen måneder er proteinene i ullfibrene brutt ned til fruktbar kompostjord.

Sunn hud med ren ull

Vår ullkvalitet er dermatologisk testet og kliniske forskning publisert i legevitenskapelige tidsskrifter viser at merinoull kan forebygge allergi på flere områder. Kliniske forskningsresultater viser at pasienter med kroniske dermatitt lidelser som atopisk eksem, opplevde reduserte plager ved bruk av ren merinoull rett på huden over en 4 ukers periode. Ingen medisinske preparater ble benyttet i denne perioden. Pasientene opplevde reduksjon av hudens tørrhet, ruhet, irritasjon «rødhet», smerte og hevelse. Grunnen er at ullfiberen har en hydroskopisk isoleringsevne; både tar til seg fuktighet og gir fra seg fuktighet, som etterlater en naturlig fukt og pusteegenskap for huden, som da ikke tørker ut eller bygger bakterier. Med en streng kjemikaliekontroll i farge- og produksjonsprosessen, vil alle former for allergener også kunne unngås på best mulig måte.

Mer og bedre søvn i ull

Ren merinoull kan bedre søvnkvalitet. Sengetøy i myk merino bidrar til et godt sovemiljø. Forskning viser at merino gir et mer sammenhengende søvnmønster og en dypere søvn for alle aldersgrupper. Det er fordi at merinoull regulerer temperatur, både i varme og kalde rom, og øker komfort som igjen gir en økt avslapping i betraktelig grad i forhold til andre materialer.

Vær trygg på vår merinoull

Ull brukes som kjent som flammehemmende materielle i brannvern pga høyt innhold av fuktighet og fett. Ull er et langt tryggere alternativ enn bomull, lin, bambus eller syntetiske fibre som er vanlig i soverommet.

Enkelt å holde fint

Merino har naturlig selvrensende egenskaper. Heller regelmessig lufting enn hyppig vask, det sparer også miljøet. Med enkelt vedlikehold har du et deilig sengetøy i nesten en evighet.

Sengesettet selges gjennom eksklusive sengetøy- og interiørforretninger og på baylon.no. Veiledende pris fra kr 3.290,- pr sett.

• Mote

Baylon er en norsk merkevare i 100% merinoull som bygger på rene og bærekraftige verdier i produksjon og organisasjon gjennomgående. Som forvalter av en av naturens mest edle og verdifulle ressurser, anser Baylon det som en forpliktelse å sikre verdiene optimalt og hensynsfullt fra råmateriale til ferdig plagg.

Baylon er vårt familienavn og vi har lang historie tilbake til ullindustriens opprinnelse i byen Mazamet i Syd-Frankrike. Nå lever arven videre i Norge gjennom lidenskapelig bruk av den fineste, 100% merinoull. Vi kombinerer franske tradisjoner for utsøkt håndverk og finesse, med norsk kjærlighet til ull.

Liselott Fein

Pressekontakt Markedssjef 98446910