The Collection of Tomorrow, her representert med en ryggsekk, er kåret til Årets bidrag innen bærekraftig merkevarebygging i Norge.

Bergans’ The Collection of Tomorrow er Årets bidrag innen bærekraftig merkevarebygging

Bergans’ og Spinnovas samarbeidsprosjekt, The Collection of Tomorrow, er kåret til Årets bidrag innen bærekraftig merkevarebygging i Norge.

Siden 2014 har Årets bidrag innen bærekraftig merkevarebygging blitt valgt ut i det svenske markedet i forbindelse med den årlige prisutdelingen i Sustainable Brand Index – Europas største merkevarestudie om bærekraft. I år lanseres prisen Årets bidrag på det norske markedet bedømmet av egen norsk fagjury.

Prisen har som mål å oppmuntre og synliggjøre bærekraftsarbeid og kommunikasjon som gjør en forskjell for mennesker, samfunn eller miljø.

Ifølge juryen er Bergans og Spinnova kåret til vinner fordi prosjektet «The Collection of Tomorrow» viser stor grad av nyskaping og innovasjon, og tester ut et forretningskonsept som tar tak i en samfunnsutfordring innen sin bransje. Bidraget har testet noe nytt og dermed utfordret eksisterende normer.

Brand Director i Bergans, Ronny Hammer, takker juryen og sier hele Bergans setter stor pris på utmerkelsen.

– Så gøy! Dette var en veldig hyggelig nyhet og noe alle i Bergans kan være stolte av. Utmerkelsen viser at vårt bærekraftsarbeid blir sett der ute, men ennå viktigere at det kan være med å utgjøre en forskjell. Det ligger i vår natur å utforske nye områder og gjøre ting vi ikke har prøvd før. The Collection of Tomorrow er forhåpentligvis bare starten på et eventyr som vil være med å endre tekstilbransjen globalt, sier Hammer.

The Collection of Tomorrow har også blitt tildelt Scandinavian Outdoor Award innen Sustainability og Ispo Sustainability Achievement Award

Les mer om The Collection of Tomorrow

Den norske fagjuryen bestod av:

• Kia Klavenes, Pure Consulting (leder)
  • Mai-Bente Paulsen, Something Good
  • Petter Gulli, 12 Years
  • Andreas Friis, Sustainability Hub Norway

Juryen har bedømt utfra at bidraget eller innsatsen det gjelder har et preg av nyskapning og innovasjon samt fokus på fremtiden. I tillegg måtte følgende fire kriterier oppfylles på best mulig måte:

• Bidraget skal ha testet noe nytt og utfordret eksisterende normer og måter å gjøre forretninger på i sin bransje.
  • At virksomheten som søker/det søkes på vegne av har et tydelig bærekraftfokus internt
  • At virksomheten har klart å engasjere forbrukere/kundene sine og fått dem til å endre atferd, eller alternativt utføre en ny og mer bærekraftig handling
  • At virksomheten eller bidraget potensielt kan skape varig endring hos både avsender og forbruker/kunder.

Tre finalister
Totalt ble det nominert 19 ulike bidrag som juryen har gjennomgått i forhold til de grunnleggende kriteriene. Juryen har særlig vektlagt innsats knyttet til nyskapning og innovasjon samt fokus på fremtiden. Av de totalt 19 bidragene plukket juryen ut følgende tre finalister:

• Fra Kaffekopp til Østersopp – et samarbeidsprosjekt og forretningsmodell som omdanner kaffegrut til delikatessesopp (King Coffee)
  • The Collection of Tomorrow - lansering av en tursekk laget av et cellulosebasert materiale (Bergans)
  • Klar oppvasktabletter – lansering av Klarserien i ny produktkategori (Orkla)