I uke 8 legger Bergans igjen ut på reparasjonsturné. Turen starter på Raufoss den 17. februar, før turen går videre til Tynset, Røros, Trondheim og Otta, og avsluttes på i Hamar den 23. februar.

Tour de Sy Vinter 2020 – På tur for å reparere

Mange av oss har ødelagte turklær som bare blir liggende bakerst i skapet. Vi skulle gjerne reparert dem, men har ikke tid, penger eller vet ikke hvor vi kan få hjelp. Bergans ønsker å gjøre det enklere å reparere. Sammen med studenter fra motefagskolen Esmod, legger de ut på en reparasjonsturné i vinterferien (uke 8). Under «Tour de Sy – Vinter 2020» tilbyr de reparasjon av alle slags turklær til turglade nordmenn.

I fjor sommer var Bergans på sin aller første Tour de Sy – en tre uker lang reparasjonsturné på Øst- og Sørlandet. Bergans opplevde stor pågang og ofte lange køer. Det er tydelig at nordmenn har et særlig kjært forhold til turklærne sine. Resultatet var at nesten 500 produkter fikk et nytt liv. Nå gjentar Bergans suksessen og drar på vintertur.

Jo lenger et plagg er i bruk, jo lavere klimabelastning har det. Derfor er det å forlenge levetiden til klærne våre et viktig miljøtiltak de aller fleste av oss kan bidra med. Men med manglende sy-ferdigheter og en travel hverdag fullt av gjøremål, er det mange som kunne trenge en hjelpende hånd for bedre å kunne ta vare på plaggene våre.

Reparasjon på hjul
​Bergans har hatt en reparasjonstjeneste i alle år. For snart fire år siden utvidet de denne tjenesten med en systue-filial i flaggskipbutikken i Oslo, og lanserte samtidig tjenestene innsamling, bruktsalg redesign og utleie. Nå har systua til Bergans fått hjul og elektrisk motor – og er på veien for å reparere slitte og ødelagte turklær.

​Med seg på Tour de Sy-laget har de studenter fra motefagskolen ​Esmod. Samarbeidet mellom Bergans og Esmod startet i 2018, da de lagde et ​moteshow på Black Friday med brukte Bergans-produkter som var redesignet om til spektakulære moteplagg.

Reparasjon av alle merker
​Sybilen til Bergans tilbyr reparasjon av turklær av alle merker som kan fikses på stedet. Reparasjonene vi utfører koster 100 kr per produkt. Større reparasjonsjobber på Bergans-produkter kan leveres inn til reparasjon til ordinær pris. Sybilen samler også inn brukte turklær til ombruk.

​Et mer bærekraftig friluftsliv
​Med «Tour de Sy» ønsker Bergans å bidra til å skape engasjement rundt et mer bærekraftig forbruk i Norge. Bergans utvikler produkter som skal brukes utendørs, og er derfor avhengig av å ta vare på den flotte naturen vår, både for dagens og fremtidens turglade generasjoner. Selskapet har en sterk tro på at sirkulære forretningsmodeller er fremtiden, og at disse vil representere en del av omsetningen i fremtiden.

Turplan
​Turen starter på Raufoss den 17. februar, før turen går videre til Tynset, Røros, Trondheim og Otta, og avsluttes i Hamar den 23. februar. Sybilen besøker ulike sportsforhandlere og DNTs tursenter på veien.

SPORT 1 RAUFOSS
​MANDAG 17. FEBRUAR KL. 14:00 – 18:00
​​Storgata 49, Raufoss

​​SPORT 1 TYNSET