Rolls-Royce signerer avtale om å selge Bergen Engines til Langley Holdings

Rolls-Royce har signert en avtale om å selge motorvirksomheten Bergen Engines til det globale konsernet Langley Holdings plc for en virksomhetsverdi på 63 millioner euro. Langley finansierer kjøpet med eksisterende kontantreserver, sammen med arbeidskapitalkrav for Bergen-virksomheten fremover.

Det avtalte salget av Bergen Engines er en del av Rolls-Royce sin pågående porteføljegjennomgang med målsetning om å skape en mer fokusert gruppe, og følger en strategisk gjennomgang av Bergen Engines. Det vil bidra til at Rolls-Royce gruppen når sitt mål om å generere over £2bn fra salg av eiendeler, som annonsert i fjor. 70 millioner euro i inntekter fra transaksjonen, sammen med 40 millioner euro i kontanter som nå holdes i Bergen Engines og som skal beholdes av Rolls-Royce, vil bli brukt til å hjelpe med å gjenopprette Rolls-Royce sin balanse, og støtte selskapets ambisjon om å forbedre kredittverdigheten.

Det avtalte salget inkluderer motorfabrikken, serviceverkstedet og støperiet i Norge; motor- og kraftverkdesign; og et servicenettverk som strekker seg over syv land. Bergen Engines sysselsetter over 900 ansatte over hele verden, inkludert 650 ved hovedkontoret på Hordvikneset. I 2020 omsatte virksomheten for rundt 200 millioner euro, med aktiva og passiva fra virksomheten som er presentert som eiendeler holdt for salg i Rolls-Royce Holdings plc sitt konsoliderte balanseregnskap.

Langley Holdings, som har hovedkontor i Storbritannia, er et globalt industrikonsern med hovedvirksomhet i Frankrike, Tyskland, Italia og Storbritannia, i tillegg til høy tilstedeværelse i USA. Konsernet sysselsetter rundt 4600 personer. Virksomhetsområdene dekker alt fra produksjon av kraftsystemer, pakkemaskiner og elektriske motorer og generatorer, til produksjon av sikkerhetskritisk mekanisk håndteringsutstyr, inkludert for Storbritannias forsvarsdepartement sitt anlegg for ubåt-missillasting ved Coulport i Skottland. Konsernet ble etablert i 1975 av Anthony Langley, som er styreleder og CEO, og er økonomisk uavhengig og fortsatt under familiens eierskap. Som en del av Langley-konsernet vil Bergen Engines bli drevet som et frittstående selskap.

Avtalen må oppfylle enkelte avsluttende betingelser. Vi har varslet den norske regjeringen om det avtalte salget, og transaksjonen er forventet å ferdigstilles 31. Desember 2021. Bergen Engines sitt langsiktige partnerskap med Kongsberg Maritime, som distributør av Bergen Engines medium speed motorer til det maritime markedet, skal etter planen videreføres.

Warren East, CEO for Rolls-Royce, sa: - Vi mener at denne avtalen vil gi Bergen Engines og sine dyktige medarbeidere en ny eier som kan ta virksomheten videre til neste steg i sin reise. Salget av Bergen Engines er en del av en pågående gjennomgang av vår portefølje for å skape en enklere og mer fokusert gruppe, og bidrar til vårt mål om å generere minst 2 milliarder pund fra salg av selskaper, som kunngjort i fjor.

Anthony Langley, Styreleder og CEO for Langley Holding plc, sa: - Vi er veldig glade for denne avtalen med Rolls-Royce. Kjøpet av Bergen Engines er et strategisk steg i utviklingen av vår divisjon for kraftløsninger, og jeg ser frem til å ønske de over 900 medarbeiderne i Bergen Engines velkommen til vår familie av selskaper.

Jon Erik Røv, Administrerende direktør i Bergen Engines, sa: - Dette markerer begynnelsen på en ny era for Bergen Engines. Gjennom investeringene Rolls-Royce har gjort i vår virksomhet, sammen med våre dedikerte og dyktige ansatte og vårt verdenskjente kvalitetsstempel, er jeg sikker på at Bergen Engines vil blomstre med Langley Holdings som våre fremtidige eiere.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Media:

Isabel.Green@Rolls-Royce.com

www.Rolls-Royce.com

About Rolls-Royce Holdings plc

Rolls-Royce pioneers the power that matters to connect, power and protect society. We have pledged to achieve net zero greenhouse gas emissions in our operations by 2030. We joined the UN Race to Zero campaign in 2020 and have committed to ensuring our new products will be compatible with net zero operation by 2030, and all products will be compatible with net zero by 2050.

Rolls-Royce has customers in more than 150 countries, comprising more than 400 airlines and leasing customers, 160 armed forces and navies, and more than 5,000 power and nuclear customers.

Annual underlying revenue was £11.76 billion in 2020 and we invested £1.25 billion on research and development. We also support a global network of 28 University Technology Centres, which position Rolls-Royce engineers at the forefront of scientific research.

Rolls-Royce Holdings plc is a publicly traded company (LSE:RR., ADR: RYCEY, LEI: 213800EC7997ZBLZJH69).

About Langley Holdings plc

Langley Holdings plc (Langley) is a globally operating, multi-disciplined engineering and industrial manufacturing concern, principally providing capital equipment technologies to diverse markets around the world. Langley businesses are either outright market leaders or occupy strong niche positions in their respective fields, providing advanced technologies in a solutions-based approach.

The group’s principal operations are currently based in Germany, Italy, France and the UK and have worldwide manufacturing and commercial footprint of several million square feet with 17 production facilities in Germany, Italy, France, the United States, Asia and the UK with more than 100 sales and service subsidiaries across Europe, the Americas, the Far East and Australasia. The group was established in 1975 by Anthony Langley, the current Chairman & CEO, and remains in family ownership.

• Økonomi, finans

• Vestland

Om Rolls-Royce Holding plc

1.Rolls-Royce utvikler banebrytende kraftløsninger for å knytte sammen, drive og beskytte samfunnet. Vi har forpliktet oss til å oppnå netto nullutslipp i vår virksomhet innen 2030. Vi ble med i FN sin kampanje Race to Zero i 2020 og er forpliktet til å sikre at våre nye produkter vil være kompatible med netto null-drift innen 2030, og at alle våre produkter vil være kompatible innen 2050.

2.Rolls-Royce har kunder i mer enn 150 land, som utgjør mer enn 400 flyselskaper og leasingkunder, 160 forsvar og mariner, og fler enn 5000 kraft- og kjernekraftkunder.

3.Årlig omsetning var £11,75 mrd i 2020 og vi investerte £1,25 mrd i forskning og utvikling. Vi støtter også et nettverk av 28 teknologisentre ved universiteter og høgskoler, noe som posisjonerer Rolls-Royce ingeniører helt i fronten innen vitenskapelig forskning.

4.Rolls-Royce Holdings plc er et børsnotert selskap (LSE:RR., ADR: RYCEY, LEI: 213800EC7997ZBLZJH69).

5.Bergen Engines leverer pålitelige og innovative kraftløsninger for skip og landbaserte kraftgenereringssystemer, og har en sentral rolle i det grønne skiftet. Den innebygde fleksibiliteten til våre «medium-speed»-motorer, som strekker seg fra 1,400 til 11,830 kWe, vil muliggjøre en gradvis overgang til lav- og nullutslippsdrivstoff.

Kontaktpersoner:
Head of Marketing and Communications