Stor suksess for Biltemas Drive IN - ansetter for å møte etterspørselen

Stor suksess for Biltemas Drive IN - ansetter for å møte etterspørselen

De siste ukene har varehandelen blitt gjenstand for inngripende nasjonale og lokale tiltak, tiltak som i dag rammer hele 22 Biltema-varehus som har måtte stenge sine butikklokaler. Biltema bestemte seg raskt for å satse maksimalt på nettbasert Drive IN og ikke permittere ansatte.

Denne satsningen, kombinert med ekstra markedsføring har vist seg å være en god avgjørelse. Sammenlignet med fjoråret ser Biltema en tydelig økning i omsetning i hele landet, og i varehusene som har måttet stenge opprettholdes i snitt 60-70% av salget. I noen stengte varehus har vi til og med hatt en økning mot fjorårets tall. For å håndtere etterspørselen har flere Biltemavarehus måtte ansette ekstra medarbeidere, og allerede 1.april starter flere av våre sommervikarer.

HR- og personalansvarlig Victoria Muri Henden er stolt over omstillingsevnen og innsatsen til de ansatte.

- For mange av våre medarbeidere har dette vært en stor omstilling på kort tid. Vi har gått fra å være fysisk butikk til å kun drive med netthandel – en helt annen måte å arbeide på for våre ansatte.

- Vi hadde forventet noe trykk i forbindelse med at vi går inn i høysesong, men ikke så mye. Enkelte av varehusene har rundt 700-800 bestillinger per dag som skal plukkes, pakkes og deles ut til bagasjerommene på parkeringsplassen. Dette krever mye logistikk og organisering. Vi ble nok overrasket over antall bestillinger og har måttet gjøre justeringer underveis, men jobber hardt for å nå vårt eget mål om utlevering innen 2 timer.

- For å kunne møte etterspørselen er det nødvendig å bemanne opp slik at vi har ansatte på jobb hver dag, også i påsken. Kundene forventer å få sine varer, og våre medarbeidere gjør alt de kan for å få dette til. På tross av en uvanlig stor arbeidsmengde, og helt nye oppgaver, er det god stemning ute i varehusene.

- Vi er nok alle klar over at situasjonen kunne ha vært en helt annen som følge av nedstengingen – så vi er svært takknemlige for at kundene velger å handle hos oss avslutter Victoria Muri Henden.

Biltema er en av Nordens største butikkjeder med 150 varehus i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Biltemas sortiment er i stadig utvikling, og i dag finnes det mer enn 19.000 produkter i kategoriene bil, sykkel, båt, fritid, hjem, kontor-multimedia, bygg, bilpleie og verktøy.