Let Sea, Dønna

Betydelig forskjell i superiorandel ved utslakt hos LetSea

Et nylig avsluttet feltforsøk på LetSea viser svært lovende resultater ved bruk av helsefôr. Fisken ble fôret med helsefôr i planlagte perioder av produksjonssyklusen, og hadde betydelig høyere superiorandel sammenlignet med kontrollfisken.

-Man kunne se forskjellen med det blotte øyet når vi nærmet oss utslakting i vinter, sier avdelingsleder hos LetSea Tor-Hugo Hestnes. - Prisforskjellen på superior og produksjonsfisk var høy i denne perioden og dermed fikk dette en markant effekt på totalresultatet, sier avdelingslederen.

Forsøket som er gjennomført på Dønna i Nordland, så på effekten av periodevis fôring med helsefôr. Etter forsøket ser BioMar at gruppen som har blitt fôret på helsefôret Total Care har klart seg bedre gjennom utfordringer i produksjonen, sammenlignet med kontrollgruppen som hadde gått på vanlig vekstfôr. Ved slakt i februar ble denne forskjellen bekreftet gjennom 26% høyere superiorandel sammenliknet med kontrollgruppen. Dette kom på toppen av lavere dødelighet enn i det som ble observert i kontrollgruppen.

- Vi synes det er veldig interessant å se at nettopp forskjellen i superiorandel er så markant, og at god fiskevelferd lønner seg, sier fiskehelsebiolog Ida-Kathrin Nerbøvik i BioMar. - Det er mange faktorer å hensynta i dagens oppdrett, og målrettet bruk av denne type totalløsning ser vi nytten av å videreutvikle, og dokumentere i felt, sier hun videre.

Ser samme trend to vintre på rad

Dette var fiskens andre vinter i sjø, og BioMar ser at fisken som er fôret med Total Care hadde mindre sår og lavere dødelighet gjennom begge vinterperiodene.

-Her ser vi nok en gang at planlagt bruk av helsefôr kan være et godt hjelpemiddel, følger Ida-Kathrin Nerbøvik i BioMar opp med.

For mer informasjon, kontakt produktsjef Ida-Kathrin Nerbøvik, tlf 932 64 622.

BioMar Group er en ledende leverandør av høyytelsesfôr til den globale oppdrettsnæringen. BioMar har i dag 16 fôrfabrikker i Norge, Chile, Danmark, Skottland, Spania, Frankrike, Hellas, Tyrkia, Kina, Costa Rica, Equador og Australia. Rundt regnet blir én av fem oppdrettsfisk som produseres i Europa, Sør- og Mellom-Amerika matet med fôr fra BioMar. På verdensbasis leverer BioMar Group fôr til ca. 80 land og til over 45 forskjellige fiskearter. BioMar Group eies 100 % av det danske industrikonsernet Schouw & Co, som er notert på NASDAQ i København.