(NO) - Barns mobilbruk gir søvnproblemer

Utenlandske eksperter slår alarm om barns mobilbruk. Flere barn sliter med lære- og konsentrasjonsvansker som følge av teksting om natten. Norsk mobilgründer tror norske barns søvnproblemer også skyldes nattlig mobil- og Internettbruk.

– I 2009 var det mye fokus på norske barns søvnproblemer, noe som var veldig bra. Søvnforsker Eli Sørensen hevdet den gang i ”Tidsskriftet for den norske legeforening” at 25 til 40 prosent av barn og unge lider av søvnproblemer. Dessverre var det lite konkret som ble sagt om bakenforliggende årsaker, og det er ingen grunn til å tro at tallene har sunket, mener Silje Vallestad, som selv er trebarnsmamma og gründer av trygghetsløsningen Bipper.

I artikkelen mener Sørensen at foreldre må komme tidlig på banen for å etablere gode søvnrutiner, noe Vallestad er enig i.

– Nå viser en studie gjort i USA ved JFK Medical Center at barn sender tekstmeldinger når de egentlig skal sove, og at dette kan forårsake barns humørsvingninger og læreproblemer. Norge er en mobilnasjon der telefoner er blitt relevant allerede for barn i seksårsalderen, og foreldre har kontaktet meg og fortalt om problemer med at unge barn tekster med venner frem til langt over midnatt, forteller Vallestad.

Kritiserer Facebook

I studien på 40 barn som slet med søvnproblemer, fant forskerne at de sendte i snitt 34 tekstmeldinger om natten, og våknet opp én gang om natten for å besvare en telefon eller sende tekstmelding. Dr. Peter Polos som ledet studien mener at med mindre man fjerner mobiltelefonen fra barnet, har de frihet til å gjøre hva de vil.

En annen ekspert, barnepsykiater Philip Tam fra Concord i New Hampshire kritiserer samtidig Facebooks mobilambisjoner for å forverre folks Internettavhengighet. Han forteller om unge jenter som ikke vil slå av mobiltelefonen om natta, fordi de er redd for ikke å få med seg hva som sies om dem når de ikke er tilstede. Den tidligere regelen om å ha datamaskinen på et fellesområde i huset, har blitt svekket av mobiltelefoner og iPhone, mener han.

Tele2 og Bipper gjorde nylig selv en undersøkelse som viser at en av ti foreldrene tror deres barn bruker mobiltelefonen om natten. Vallestad er overbevist om at det faktiske tallet er betydelig høyere, og har utviklet trygghetsløsningen Bipper som gjør at foreldre med barn i barneskolen blant annet kan definere når på døgnet barna kan og ikke kan bruke mobilen.

– En annen fersk undersøkelse vi gjennomførte i samarbeid med Respons Analyse, viser at nesten åtte av ti foreldre er positive til grenser for når på døgnet barna kan ringe. Det er åpenbart noe som bekymrer foreldre.

Vallestad fikk ideen til Bipper da hennes eget barn begynte på skolen, og hun oppdaget at andre seksåringer allerede hadde fått egen mobil.

Anbefales av Barnevakten

Bipper er anbefalt av Barnevakten, og lanseres i disse dager i butikkene. Daglig leder Øystein Samnøen mener at Bipper gir foreldre et verktøy som gjør det mye lettere å sette rammer rundt barns mobilbruk, noe Barnevakten lenge har etterlyst.

- Det viktigste for foreldre er å snakke med barna om trygg og bevisst mobilbruk, men foreldreverktøyet Bipper kan være et nyttig supplement, mener han.

Han legger til at Bipper er en verdensnyhet og at dets norske opphav kan skyldes at Norge var veldig tidlig ute med utbredt bruk av mobil blant barn.

– Spørsmålet om barn og mobil er i dag relevant allerede fra første klasse, sier Samnøen.

• Entreprenørskap

• mobilgründer
  • eli sørensen
  • søvnforsker
  • grensesetting
  • teksting om natten
  • jfk medical center
  • søvnproblemer
  • trygghet
  • tele2
  • silje vallestad
  • grenser
  • familie
  • bipper-silje
  • barn
  • bipper

Om Bipper

Bipper er et selskap gründet av trebarnsmoren Silje Vallestad i 2007. Hun etablerte selskapet da hun fikk erfare at hennes seks år gamle datters venninner hadde mobiltelefon, og ikke kunne finne noen mobilløsninger tilgjengelig på markedet, som kunne dekke hennes behov som forelder. Bipper tilbyr en sikkerhetsløsning som gjør mobiltelefoner tryggere og bedre tilpasset de yngste brukerne (barneskolebarn). Foreldre kan gjennom en personlig webportal bestemme hvem deres barn kan kommunisere med, og når og hvordan barnet kan bruke mobiltelefonen. Bipper tilbyr også en trygghetsalarm og lokaliseringstjeneste.

Bipper har tidligere vunnet priser under 2010 Bully Award, 2010 Mobile World Congress Mobile Premier Award, og SIMafine 2010. Selskapet har hovedkontor i Bergen, med distriktskontor i New Jersey, USA. Oktober 2010 lanserte Bipper internasjonalt, med Bulgaria som første land ut.

www.bipper.no

Kontaktinformasjon: