Lær deg å håndtere din egen økonomi – ta Økonomilappen

Rundt 18-årsalderen tar mange ungdommer lappen for å kjøre bil. Men hva med å ta ”økonomilappen” for å bli bedre på å håndtere egen økonomi?  Finans Norge og Forbrukerombudet har utviklet Økonomilappen, en digital test av basiskunnskaper om personlig økonomi.

Alle unge bør ta Økonomilappen

– Vi oppfordrer de 670 000 unge som i dag er mellom 16 og 25 år til å ta Økonomilappen. Målet med testen er å gi økt innsikt i personlig økonomi, og på den måten sette unge bedre i stand til å håndtere egen økonomi på en god og fornuftig måte, sier adm. direktør Idar Kreutzer i Finans Norge og forbrukerombud Gry Nergård.

Gå til Økonomilappen

Sjokk
– Det var et stort sjokk å ta Økonomilappen for da innså jeg hvor mye jeg ikke kunne. Det å ta denne testen er utrolig smart, sier Andrea Fjeldstrøm, en av deltakerne på skolekonferansen.

Er du kredittverdig? Sjekk deg selv

Må lære mer
Forbrukerombudet er opptatt av at de unge må lære privatøkonomi.

– Det er ikke slik at man automatisk er utlært når man blir myndig.  Når man blir 18 år får man nye rettigheter og plikter, blant annet kan man ta opp lån og inngå juridisk bindende avtaler.  Overgangen er utfordrende, og tar man feil valg kan det få alvorlige konsekvenser. Med Økonomilappen tar vi nå en del av opplæringsansvaret, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Derfor får du betalingsanmerkning

Kunnskapsheving
Økonomilappen er et godt bidrag til kunnskapsheving i personlig økonomi. I tillegg til å gi de unge viktig basiskunnskap, vil en gjennomgang av Økonomilappen bidra til å kartlegge den unges kunnskapsnivå i privatøkonomi.

Nyttig verktøy
– Økonomilappen kan være et nyttig verktøy ikke bare for de unge selv, men også foreldre, bankmedarbeidere og lærere kan ta utgangspunkt i resultatene for videre dialog, rådgivning og opplæring, sier Finans Norges adm. direktør Idar Kreutzer.

Dramatisk økning i antall betalingsanmerkninger

Finans Norge har de siste årene jobbet tett sammen med Forbrukerombudet og andre samarbeidspartnere for å utvikle læringsmateriell for skoleverket innenfor temaet privatøkonomi.

Fakta om Økonomilappen
Finans Norge og Forbrukerombudet har utviklet en digital test av basiskunnskaper om personlig økonomi for ungdom. Testen er tilpasset mobil og PC. Ungdomspanelet på Finansnæringens dag i fjor foreslo at det burde lages et ”trafikalt grunnkurs” for ungdom om personlig økonomi, og partene har jobbet videre med denne ideen. Økonomilappen er for unge voksne kunder i alderen 16 - 25 år.  Testen kan brukes som grunnlag for dialog mellom bank og unge, til undervisning i skolen og som bakgrunn for diskusjon mellom unge og foreldre. Testen utvikles med støtte fra Finansmarkedsfondet. Norsk Test er teknisk utvikler. Første versjon ble lansert på Finans Norges skolekonferanse i dag.

Kilde: Finans Norge

• Salg

• kredittsjekk
  • kredittvurdering
  • personlig økonomi

Bisnode er Europas ledende leverandører av kreditt-, markeds- og forretningsinformasjon. Vi hjelper over 200.000 foretak med å minimere risiko, maksimere salg og å ta bedre forretningsbeslutninger. Vårt løfte er å muliggjøre smarte beslutninger gjennom kundeforståelse, kvalitetsdata, analytisk drivkraft og integrerte løsninger. Bisnode er etablert i 19 europeiske land, med totalt 3.000 ansatte. I Norge er vi 250 ansatte og omsetter for ca 400 millioner. Vi holder til på Havnelageret i Oslo.

Frode Berg

Pressekontakt Adm.dir. Bisnode Credit Kreditt- og forretningsinformasjon 97598037