2017: Nok et rekordår for BMW Group Norge

2017: Nok et rekordår for BMW Group Norge

Med hele 13.119 nye biler ble BMW det tredje mest registrerte bilmerket i Norge i 2017 og kan notere seg nok et norsk rekordår. Også MINI og BMW Motorrad kan vise til sterk vekst og solide tall for 2017.

Totalt ble det registrert 158.650 nye personbiler i Norge i 2017. Det er historiens tredje høyeste salg av nye biler i Norge. Også for BMW Group Norge ble 2017 et historisk suksessår, med 8,4 prosent oppgang siden rekordåret i 2016. Dermed har BMW mer enn doblet salget i Norge siden 2011.

– BMW har produkter, teknikk og kvaliteter som markedet etterspør, og vi lykkes med å selge i alle segmenter gjennom dyktige forhandlere, sier administrerende direktør Emmanuel Bret hos BMW Group Norway.

Stort ladbart volum med BMW i3 på topp
Over 70 prosent av de nyregistrerte BMW-ene i 2017 var ladbare. Med 5.035 helelektriske biler og 4.226 ladbare hybrider, ble BMW samlet sett det nest mest registrerte bilmerket blant ladbare biler i 2017.

BMW i3 var årets mest registrerte elbil gjennom første halvår i 2017, og den nest mest registrerte bilmodellen i 2017, uavhengig av drivlinje. Med de 5.035 registreringene ble den populære elbilen også BMWs mest solgte modell i fjor.

BMW Group Norge har også høye forventninger til bilåret 2018, hvor nye modeller lanseres i høy takt. BMW i8 er nå solgt i over 100 eksemplarer, og i løpet av våren 2018 kommer cabriolet-versjonen, BMW i8 Roadster. En rekke andre nye BMW-modeller introduseres også dette året.

– 2018 blir «Year of the X». Helt nye BMW X2, BMW X4 og BMW X7 er noen av årets store nyheter, sier Emmanuel Bret.

MINI fortsetter å øke – med mer i vente
MINI opplevde også et positivt oppsving i 2017 med 990 registrerte biler, noe som tilsvarer en økning på 15,4 prosent siden 2016. Det store høydepunktet i fjor var lanseringen av MINI Countryman, som er den største MINI-modellen i historien. Den mest solgte modellen var den firehjulsdrevne ladbare hybriden av MINI Countryman.

MINI har ytterligere vekstambisjoner for 2018 og i 2019 lanseres den første helelektriske MINI’n.

BMW Motorrad – nest største blant de tunge MC’ene i 2017
BMW Motorrad leverte et meget sterkt år med 784 registrerte motorsykler i 2017, noe som tilsvarer en økning på over 18 prosent siden 2016. Dermed er BMW Motorrad det nest mest registrerte motorsykkel-merket blant de tunge MC’ene i Norge, med en markedsandel på over 15 prosent.

I 2018 lanseres en rekke nye motorsykler fra BMW Motorrad, hvorav F 750 GS og F 850 GS er blant de store nyhetene. Med større motorer og mer utstyr å velge i er dette to motorsykler det forventes mye av i årene fremover. I år lanseres også den nye K 1600 Grand America som byr på luksuriøs touringegenskaper for landeveien, samt den kompakte scooteren C 400 X for mer urbane strøk.