BMW lanserer taleassistent med kunstig intelligens: Nå snakker vi!

BMW lanserer taleassistent med kunstig intelligens: Nå snakker vi!

Med «Intelligent Personal Assistant» får kommende BMW-modeller sin egen personlighet. Den nye intelligente taleassistenten vil kunne hjelpe deg med alt du måtte trenge på veien – uten å løfte en finger.

Fra mars 2019 vil den personlige assistenten ønske deg velkommen i det du setter deg bak rattet.

– Mange har en iboende skepsis til talestyrte funksjoner i bilen. Tidligere systemer har ikke vært enkle nok å bruke, og det er vel heller ikke slik at bilen alltid har gjort det man har bedt den om å gjøre. Med kunstig intelligens har teknologien modnet betraktelig, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

BMW presenterer en ny digital karakter
BMWs intelligente taleassistent er konstruert til å lære seg sjåførens vaner og rutiner, og til å besvare spørsmål som dukker opp mens du kjører.

– Taleassistenten har en rekke egenskaper, som tilsammen kan utforme en helt personlig opplevelse for hver enkelt BMW-eier, sier Marius Tegneby.

For eksempel vil assistenten lære seg den perfekte temperaturen på setevarmeren og den forstår hvor du skal om  du ønsker å kjøre hjem. Assitenten gir deg avstanden til nærmeste bensinstasjon, forteller hva sangen på radioen heter, eller kan snakke med deg om livets store spørsmål. Assistenten har full oversikt over dine favorittinnstillinger, og kan aktivere disse i tråd med hva sjåføren forteller om. Hvis du eksempelvis sier at du er sliten, kan assistenten svare med å endre miljøet i bilen med oppkvikkende lys, musikk og temperatur.

Du får også din helt egne BMW-ekspert ombord, som kan forklare hvordan ventilasjonssystemet fungerer, om oljenivået er som det skal, eller hva de ulike varsellampene indikerer.

Ved å gi taleassistenten tilgang til epost og kalenderavtaler, kan du også be om å få om å lest opp meldingene i innboksen din høyt. Eller om du vil høre på musikk, er du bare et spørsmål unna å lytte til Beethovens syvende symfoni, eller hva annet ørene måtte ønske.

Utvikler seg hele tiden
Gjennom BMWs Open Mobility Cloud og kunstig intelligens vil assistenten utvikle seg og få nye egenskaper fortløpende. I fremtiden vil for eksempel den personlige assistenten kunne følge deg ut av bilen, og være med deg helt hjem, enten det er via mobiltelefonen eller en smarthøyttaler hjemme. I tillegg skal den bli kompatibel med andre digitale taleassistenter, og integreres med andre digitale økosystemer.

Kommer i mars 2019
BMWs Intelligent Personal Assistent blir tilgjengelig for alle modeller med BMW Operating System 7.0 og som en del av Live Cockpit Professional. BMWs nye taleassistent lanseres først på 23 språk og kan bestilles med den nye genereasjonen BMW 3-serie når den lanseres. Helt nye BMW X5, BMW Z4 og BMW 8-serie får tilgang til å installere fullversjonen av BMW Intelligent Personal Assistant selv online. Med andre ord vil det ikke være nødvendig å besøke et verksted for oppgraderingen.

– Med Apple’s Siri og Amazon Alexa, har vi begynt å venne oss til å snakke med enkelte smart-produkter. Nå tenker jeg at vi også etterhvert må utfordre oss selv litt og tørre å prate mer med bilen, avslutter Marius Tegneby.