Helt nye BMW 8-serie Cabriolet: Luksuriøs og luftig kjøremaskin

Helt nye BMW 8-serie Cabriolet: Luksuriøs og luftig kjøremaskin

8-tallet har lenge vært et symbol på det ypperste BMW kan tilby innen sportslighet og eksklusivitet. Den helt nye generasjonen BMW 8-serie er intet unntak. Coupé-modellen ble avduket tidligere i år. Nå er tiden kommet for å presentere helt nye BMW 8-serie Cabriolet. Og det er mer i vente.

Første smakebit på den helt nye generasjonen BMW 8-serie kom med konseptbilen som ble vist frem på vårparten 2017. Spekulasjonene om flere modellvarianter kom tidlig. I sommer ble den produksjonsklare Coupé-modellen avduket og nå gjøres det klart for neste variant. I mars 2019 lanseres helt nye BMW 8-serie Cabriolet.

– Vi lover sofistikert kjøreglede i en luksuriøs og sportslig innpakning for fire. Liebhaberne blant oss har virkelig noe å se frem til, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Norge, Marius Tegneby.

Design, dimensjoner og skreddersøm
Helt nye BMW 8-serie Cabriolet har naturlig nok en design som ligger tett opp til nye BMW 8-serie Coupé. Med en lengde på 4843 mm, en bredde på 1902 mm og en høyde på 1339 mm er det rom for elegante linjer. Akselavstanden måler for øvrig 2822 mm, mens sporvidden foran og bak er på henholdsvis 1619 mm og 1642 mm.

Stofftaket, som leveres i to farger, gir bilen en ny coupé-aktig silhuett. Taket betjenes elektrisk og kan åpnes/lukkes på 15 sekunder i hastigheter opp til 50 km/t. Den robuste lettvektskonstruksjonen sørger også for at bagasjerommet kan utnyttes maksimalt. Med et volum på 350 liter er det for eksempel plass til tre golfbagger, mens baksetene kan felles ned 50:50 for å laste inn ski og annet. Skjult i bagasjerommet sitter også et sikkerhetssystem som lynraskt skyter opp to aluminumsstøtter bak hodestøttene i baksetet dersom bilen mot all formodning skulle rulle rundt under et uhell.

Som for coupéen tilbys en rekke indivuelle designelementer i form av kromappliksjoner eller M Sport eksteriørdesign med ytterligere karbondetaljer. Gjennom BMW Indiviual tilbys en rekke ulike farger for både eksteriør og interiør.

Himmelsk utsikt
Elegansen til eksteriørdesignen følges opp av et luksuriøst og sobert interiør. Instrumentpanelet, dørkledningen og de elektrisk justerbare sportssetene er kledd i skinn som standard. Standardutstyret inkluderer også en vindavviser som monteres over baksetene for å hindre turbulens når man kjører med taket nede. Ønsker man ytterligere komfort, kan forsetene utstyres med et eget varmluftssystem hvor oppvarmet luft blåses ut fra hodestøtten. Armlenene i dørene og midtkonsollen kan også velges med oppvarmingsfunksjon. Som for coupéen, leveres også helt nye BMW 8-serie Cabriolet med digital instrumentering som standard.

To modeller: En racer og en Gran Turismo
Helt nye BMW 8-serie Cabriolet lanseres først med to motoralternativer, M850i xDrive og 840d xDrive. Bensinmotoren i M850i xDrive er en M Performance 4,4 liters V8 Twinturbo, mens dieselmotoren i 840d xDrive er en 3 liters rekkesekser Twinturbo. Begge motorene leveres med en oppdatert versjon av Steptronic automatgirkasse og BMWs intelligente xDrive firehjulsdriftsystem, tendert mot bakhjulsdrift. M850i xDrive har i tillegg mekanisk differensial sperre som standard. Toppfart for begge modellene er 250 km/t.

Tekniske data er som følger:

Modell: Effekt: Dreiemoment: 0-100 km/t: C02-utslipp:
M850i xDrive 530 hk 750 Nm 3,9 sek 225 – 229 g/km
840d xDrive 320 hk 680 Nm 5,2 sek 155 – 166 g/km

Helt nye BMW 8-serie Cabriolet produseres i Dingolfing i Tyskland og får sin verdenspremiere på bilutstillingen i Los Angeles i november.

Norske BMW-forhandlere åpner for bestilling om kort tid med følgende priser (basert på 2018-avgifter):

Modell: Pris:
BMW 840d xDrive: Fra 1 385 900,-
BMW M850i xDrive: Fra 1 864 300,-

Mer i vente
Med avdukingen av den nye cabrioleten, er to av tre varianter av den siste generasjonen BMW 8-serie gjort kjent.

– Vi kan bekrefte at det også vil komme en firedørs Gran Coupé-versjon av helt nye BMW 8-serie. Vi kan også fortelle at rosinen i bratwursten blir BMW M8, og den vil du etterhvert få som både Coupé, Cabriolet og Gran Coupé, avslutter Tegneby.