Helt nye BMW X7: En SUV av dimensjoner

Helt nye BMW X7: En SUV av dimensjoner

BMWs X-familie har fått en ny grandios storebror. Helt nye BMW X7 byr på plass til syv, med komfort, teknikk, funksjonalitet – og en dose ekstravaganse – på høyeste nivå.

2018 omtales av BMW som «Year of the X», og etter lanseringen av helt nye BMW X2 og X4 tidligere i år, og den kommende lanseringen av helt nye BMW X5 i november, er tiden inne for å presentere den største og mest luksuriøse SUV-en fra BMW.

– Helt nye BMW X7 er et naturlig tilskudd i luksussegmentet, hvor BMW 7-serie allerede har befestet sin posisjon. Globalt forventes det at salget av de virkelig store, luksuriøse SUV-ene vil vokse med rundt 70 prosent de neste årene. Helt nye BMW X7 er dermed et godt eksempel på at BMW satser bredt og i alle segmenter. Med andre ord – en SUV av dimensjoner på flere måter, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.

Dimensjoner og design
Helt nye BMW X7 måler 5151 mm i lengden, 2000 mm i bredden og 1805 mm i høyden. Sammenlignet med nye BMW X5, er den dermed 229 mm lengre og 60 mm høyere, mens bredden er relativt lik. Akselavstanden måler 3105 mm, mens bakkeklaring er 221 mm når bilen ikke er lastet. Sporvidden er 1684 mm fremme og 1705 mm bak.

Størrelsen på bilen definerer mye av designen, som ellers preges av rene former og presise linjer. Fronten domineres av den store og oppreiste nyregrillen, den største i merkets historie, og de smale LED-frontlyktene som strekkes helt inn til grillen. Frontlyktene kan forøvrig oppgraderes med laserlys, med en rekkevidde på hele 600 meter.

I den nedre delen av fronten sitter horisontale kromelementer som forsterker bilens brede inntrykk. I kombinasjon med eksteriørpakken Design Pure Excellence erstattes denne med et mer tredimensjonalt designelement som vender oppover i ytterkant og gir bilen et markant uttrykk. Med eksteriørpakken M Sport får modellen et mer sportslig utseende med store luftinntak og andre elementer. Forøvrig har basisversjonen også en rekke kromelementer i eksteriøret som gir et utpreget luksuriøst preg.

Profilen på helt nye BMW X7 handler selvsagt mye om bilens lengde. Med store ruteflater og en lang taklinje hintes det også om et romslig interiør. Bakdørene er lengre enn framdørene, noe som illustrerer plassen som er viet passasjerene bak i bilen og gjør det enklere å stige inn og ut av bilen.

Sett bakfra, preges designen av horistonale linjer. De smale LED-baklyktene kobles sammen av en tverrgående kromlist, kjent fra andre BMW 7-seriemodeller. Bakluken er todelt og betjenes elektrisk, mens 20" felger er standard og kan om ønskelig oppgraderes til både 21" og 22".

Chassis og motorer
Helt nye BMW X7 byr på et chassis som er finstemt for luksuriøs kjørekomfort og velkjent BMW-dynamikk. Siste generasjon xDrive intelligent firehjulsdrift og adaptiv luftfjæring foran og bak med individuell lufttilførsel er standard. Luftfjæringen gjør at høyden kan regulereres i et spenn på 80 mm (+/- 40 mm fra utgangsposisjon).

Luftfjæringen kan kompletteres med firehjulsstyring og et kamerabasert system som tilpasser demperinnstillingen etter underlaget foran bilen.

Helt nye BMW X7 tilbys først med tre effektsterke og velkjente seksylindrede motorer i det europeiske markedet. Tekniske data er som følger:

Modell: Effekt: Dreiemoment: 0-100 km/t Toppfart: CO2*:
xDrive 40i 340 hk 450 Nm 6,1 sek 245 km/t 198 – 205 g/km
xDrive 30d 265 hk 620 Nm 7,0 sek 227 km/t 171 – 178 g/km
xDrive M50d 400 hk 760 Nm 5,4 sek 250 km/t 185 – 193 g/km

* Alle motorer oppfyller EU6d-TEMP standarden og er WLTP typegodkjente. Utslipp og forbruk oppgis etter den gjeldende NEDC2.0/NEDCcorr-normen.

Alle motorene har 8-trinns Steptronic automatgirkasse som standard. Modellene 40i og 30d tilbys med en egen offroad-pakke med ulike kjøremodus, mens kraftpluggen M50d har en egen M Sport differansial som standard.

Luksuriøst og romslig interiør
Romslighet og funksjonalitet er nøkkelord for interiøret. Den overordnede designen kjenner man igjen fra helt nye BMW X5, nye BMW 8-serie og nye BMW 3-serie Sedan, med samlede knapper og brytere og rene overflater. Akustisk isolert frontrute og sideruter skal sørge for maksimal kjørekomfort.

Den store SUV-en leveres med tre seterader og syv seter i skinn. Om ønskelig kan helt nye BMW X7 også leveres som seksseter, da får den midtre seteraden to individuelle komfortseter med armlener og samme elektriske justeringsmuligheter som forsetene. I begge konfigurasjoner kan midterste rad flyttes 14,5 cm i lengderetningen. Elektrisk justering og oppvarming er også standard for alle seteradene. Fører- og passasjersetet foran kan også utstyres med kjøle- og massasjefunksjon. ISOfix-fester finnes i de ytre sitteplassene på andre seterad (gjelder 7-seter) og begge sitteplassene på tredje seterad.

Bagasjerommet rommer 326 liter med alle syv setene oppfelt, men økes til 722 liter når man feller ned tredje seterad. Felles også andre seterad ned, blir volumet 2 120 liter.

Et hav av muligheter – og en himmel full av stjerner
Standardutstyret i helt nye BMW X7 inkluderer blant annet BMW Live Cockpit med digital instrumentering, luftfjæring, skinnseter, tre-delt panoramasoltak, ambient interiørbelysning, firesoners klimaanlegg og nøkkelfri betjening for å nevne noe.

Om ønskelig leveres bilen med Sky Lounge, hvor panoramasoltaket lyses opp med LED i et mønster av 15 000 punkter og fremstår som en stjernehimmel. Fargen på lyset kan man selvsagt velge selv. Infotainmentsystemet har 10 høyttalere som standard, mens de med «audiofile» ører vil nyte godt av å velge et Harmon Kardon-anlegg med 16 høyttalere – eller et Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System med 20 høyttalere og en effekt på 1 500 watt i 3D. Velger man 6-seters konfigurasjon er det for mange kunder nærliggende å komplettere med Professional bakseteunderholdning med 10,2’’ touchskjermer montert på seteryggen foran.

Helt nye BMW X7s posisjon i luksussegmentet forsterkes også av et stort utvalg sofistikerte førerassistenter. Førerassistentene bidrar både til å øke komforten og sikkerheten, og å bearbeide kamerabilder, data fra radar og sensorer. De avlaster føreren i monotone kjøresituasjoner, som kø og saktegående trafikk, og gjør det lettere å beholde kontrollen i uventede situasjoner. En funksjon som er verdt å nevne, er ryggeassistenten som automatisk memorerer de siste 50 meterne du kjørte inn på gårdsplassen eller i parkeringshuset, for så å automatisk styre bilen motsatt når du rygger ut.

Priser og lansering
Helt nye BMW X7 blir produsert på BMWs fabrikk i Spartanburg, USA, sammen med BMW X3, X4, X5 og X6.

Det siste tilskuddet i BMWs store SUV-familie lanseres i slutten av mars 2019, og kan allerede i løpet av denne uken bestilles hos de norske BMW-forhandlerne.

Prisene er som følger:

Modell: Pris:*
xDrive 40i (340 hk) Fra 1.336.000,-
xDrive 30d (265 hk) Fra 1.278.500,-
M50d xDrive Fra 1.532.600,-

* Prisene gjelder for std. 7-seter, beregnet etter gjeldene engangsavgifter for 2018 (NEDC2.0/NEDCcorr)