Mer spenning fra BMW Group: Lanserer ladbare biler i høyere tempo de neste årene

BMW Group har tidligere kunngjort at selskapet i 2025 vil ha 25 ladbare modeller på markedet i 2025. Nå akselereres lanseringen av de kommende modellene, og varsler 25 elektrifiserte modeller allerede i 2023.

Ved utgangen av 2019 forventes det at det ruller over en halv million elektrifiserte biler fra BMW Group rundt om på verdens veier. Bare i 2018 ble det levert over 140 000 ladbare biler fra det tyske selskapet.

På det store arrangement #NEXTGen på BMW Welt i München, ble det idag kjent at BMW Group tar nok et ladegrep for fremtiden.

- Vi øker tempoet i transformasjonen mot bærekraftig mobilitet og ruster selskapet for fremtiden. I løpet av de siste to årene har vi tatt en rekke viktige beslutninger, og resultatene vil vises på veiene. I 2021 skal vi ha doblet salget av elektrifiserte biler sammenlignet med 2019, sier Harald Krüger, styreformann i BMW AG. – Vi vil tilby 25 elektrifiserte biler allerede i 2023, to år tidligere enn opprinnelig planlagt. Vi forventer å se en bratt vekstkurve mot 2025, hvor salget av våre elektrifiserte biler forventes å øke i gjennomsnitt 30 prosent hvert år, sier Krüger videre.

I 2020 introduserer BMW femte generasjon elektrisk drivlinje. Ingeniørene er godt i gang med å teste dynamikken til den nye drivlinjen, og har fått frie tøyler til å eksperimentere med enkelte biler. En av bilene som testes er en BMW 5-serie med tre nye elektromotorer og en total effekt på 530 kW/720 hk. Akselerasjonen fra 0-100 km/t gjøres unna på godt under 3 sekunder. Elektromotoren og batteriene som nå testes til det ytterste vil bli å finne i kommende BMW-modeller.

Ren internasjonal produksjon - ren internasjonal kjøreglede
BMW Group har produksjon på 31 fabrikker fordelt på 15 land. De siste 25 årene er det blant annet produsert over 25.000 BMW-er i USA. Målt i verdi, har BMW de siste 5 årene også vært den største eksportøren av biler fra USA.

Produksjonen av de helektriske BMW-modellene fordeler seg også rundt om i verden. Fra fabrikken i Leipzig (Tyskland) har mer enn 150.000 eksemplarer av BMW i3 rullet ut dørene siden 2013. Rundt 22.000 av disse kjører i dag på norske veier. Senere i år starter produksjonen av den første helektriske MINI-en på fabrikken i Oxford (Storbritannia). I 2020 starter produksjonen av BMW iX3 i Shenyang (Kina) og i 2021 starter produksjonen av BMW iNext i Dingolfing (Tyskland) og BMW i4 i München (Tyskland).

Fra 2020 er målet til BMW Group at all elektrisitet som kjøpes til de ulike fabrikkene kommer fra fornybare energikilder.

Kravene til fremtidig mobilitet har imidlertig flere nyanser. Det vil ikke være bare en enkelt løsning som oppfyller mobilitetsbehovet til alle kunder over hele verden. Personer som bor på landsbygda, trenger for eksempel ulike teknologiske løsninger for mobilitet enn de som bor i by. Med tilstedeværelse i mer enn 140 land, betyr det at elektrifiseringen vil skje i ulike tempo. Nettopp derfor er også satsningen på plug-in hybrider svært sentral for BMW også de neste årene.

Fra 2020 vil alle BMWs plug-in hybrider leveres med BMW eDrive Zones» som standard – det betyr at man gjennom geofencing-teknologi automatisk kan styre bilen over på ren elektrisk fremdrift når den kjører inn i en sone som er definert som utslippsfri. På den måten ønsker BMW å tilrettelegge for at plug-in hybrider også kjøre i nullutslippsoner på samme måte som elbiler, da de jo også oppfører seg som en elbil i slike områder. Et større pilotprosjektet er allerede iverksatt i Rotterdam.

Fremtidsvisjoner på fire og to hjul

En rekke nye BMW-modeller har sin verdenspremiere på #NEXTGen-arrangementet. Helt nye BMW 1-serie, BMW 3-serie Touring, BMW 8-serie Gran Coupe, BMW M8 Coupé og BMW M8 Cabriolet, samt oppdaterte BMW X1 er noen av nyhetene som vises.

To fremtidsvisjoner vises for første gang også for publikum:

BMW Vision M NEXT:

I fremtiden vil man som sjåfør kunne velge om man ønsker å bli kjørt eller kjøre seg selv. Med BMW VISION M NEXT, viser BMW hvordan man kan se for seg fremtidens kjøreglede. Dette er en slags forsmak på hvordan en BMW M-bil kan elektrifisereres og ha fokus på den aktive og engasjerte sjåføren, samt hvordan intelligent teknologi kan bidra til den ultimate kjøreopplevelsen.

Med klare referanser til både BMW Turbo, BMW M1 og BMW i8, er visjonsbilen en smak av fremtid med historiske elementer i designen. Med en elektrisk motor på forakselen og en elektrisk motor på bakakselen, kan bilen både kjøres helelektrisk både med bakhjulsdrift og firehjulsdrift. I tilegg bidrar den kraftfulle firesylindrede bensinmotoren til driv på bakhjulene. Total effekt er over 600 hk og sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på 3 sekunder. Samtidig byr visjonsbilen på en elektrisk rekkevidde på 100 km, slik at den i stor grad kan kjøres helelektrisk til hverdagslige gjøremål.

Les mer om BMW Vision M NEXT her: https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0297304EN/bmw-vision-m-next-boost-your-moment-–-the-future-of-driving-dynamics-at-bmw

BMW Motorrad Vision DC Roadster:

I mer enn 90 år har den 2-sylindrede boksermotoren vært et sentralt element i identititen til en BMW Motorrad-motorsykkel, både teknologisk og visuelt. Med all elektrifisering som nå pågår blant BMW Group sine produkter, kommer også spørsmålet om hvordan en fremtidig elektrisk motorsykkel kan se ut. Svaret er visjonen BMW Motorrad Vision DC Roadster.

Les mer om BMW Motorrad DC Roadster her: https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0297309EN/bmw-motorrad-vision-dc-roadster

#NEXTGen: Flere blikk inn i fremtiden

På #NEXTGen presenterer BMW Group også en rekke nye tjenester og løsninger knyttet til digitale tjenester og autonom kjøring. All informasjon blir tilgjengelig her: https://www.bmwgroup.com/en/NEXTGen.html