MINI fornyer originalene

MINI fornyer originalene

I fjor kom den helt nye MINI Countryman og neste år kommer den første helelektriske MINI-modellen. I år fornyes originalene: Siste generasjon MINI 3-dørs, MINI 5-dørs og MINI Cabrio lanseres nå med ny teknikk, nytt utstyr og nye designelementer.

Den originale MINI var et britisk ikon på 1960-tallet. I år 2000 lanserte BMW Group sin første generasjonen av nye MINI. Andre generasjon kom i 2006 og tredje generasjon i 2014. Nå fornyes den siste generasjonen av originalen.

Ny teknikk og nytt utstyr
MINI 3-dørs, MINI 5-dørs og MINI Cabrio-modellene blir blant de første som leveres med den nye elektroniske 7-trinns automatgirkassen med dobbeltclutch. Den nye automatgirkassen gir smidigere girskifter og styrker følelsen av både sportslighet og komfort. Modellene leveres også med manuell girkasse, mens de ekstra sportslige John Cooper Works-variantene tilbys med 8-trinns automatgirkasse.

De nye MINI-modellene kommer med oppgradert motorteknikk, som sørger for opp til 5 prosent lavere drivstoff-forbruk. Motoreffekten strekker seg fra 136 hk til 231 hk. En særegen detalj er vektreduseringen til motordekslet, som nå produseres i karbonforsterket plast (CFRP) som er resirkulert fra produksjonen av BMW i3 og BMW i8.

Blant det nye utstyret er LED-frontlykter med Matrix-funksjon for fjernlysene og LED-baklykter med Union Jack-design, et element med tydelig referanse til MINI´s britiske røtter og som mange vil kjenne igjen fra de siste konseptbilene til MINI.

Den digitale menyen fornyes med tjenester som Apple CarPlay, trådløs lading til smarttelefon og det nye sporingssystemet «MINI Find Mate», en smart måte for å unngå å miste noe når man er på tur. Systemet aktiveres enkelt ved å feste en egen ”geotag” på personlige eiendeler som ryggsekker eller kofferter, og overvåke posisjonen deres via bilens infotainmentystem og i appen MINI Connected. MINI Connected kan også brukes til å fjernstyre bilens ventilasjon, låse og åpne dørene med mer.

Nye designelementer og personlig 3D-printet tilbehør
Fargepaletten til nye MINI 3-dørs, MINI 5-dørs og MINI Cabrio utvides med flere nye farger, som MINI-kunden kan velge i fra uten ekstra kostnader. Med ekstrautstyret «Piano Black Exterior» er det også mulig å få detaljer rundt lykter og grilloverflaten i sort høyglans i stedet for tradisjonell krom.

Sammen med de nye eksteriørfargene leveres også nye felger og nye interiørfarger. De tre nye MINI-modellene blir også de første som bærer den nye MINI-logoen.

MINI har alltid vært kjent for å tilby en rekke individuelle løsninger, farger og materialer til kunder som ønsker å sette sitt eget preg på sin MINI. Med konseptet «MINI Yours Customised» tas det hele et steg videre.

I år blir det mulig å designe sine egne MINI-deler, for eksempel LED-belyste dørterskler med egen tekst, innramming av blinklys og diverse detaljer i interiøret. Selve designprosessen kan gjøres på nett, mens delene vil bli produsert ved hjelp av 3D-printing og lasergravering. Monteringen kan gjøres av MINI-eieren selv eller hos en forhandler.

MINI vokser
I 2017 økte MINI salget i Norge med over 15 prosent sammenlignet med 2016 og MINI har ytterligere vekstambisjoner for de neste årene. Blant annet åpner to nye MINI-forhandlere i Norge i løpet av året, og i 2019 lanseres den første helelektriske MINI-modellen.

De første nye MINI 3-dørs, MINI 5-dørs og MINI Cabrio-modellene ruller på norsk asfalt denne våren.

Her er startprisene på de nye modellene:

Nye MINI 3-dørs: Pris fra 242.900,-

Nye MINI 5-dørs: Pris fra 249.900,-