MINI Vision Urbanaut: Et lekent blikk på fremtiden

MINI Vision Urbanaut: Et lekent blikk på fremtiden

MINI har en lang historie for visjonære og kreative konseptbiler. Med MINI Vision Urbanaut har det britiske bilmerket virkelig lekt seg med dimensjoner, materialer og bilens mange mulige roller i fremtiden.

En lengde på 4,46 meter (26 cm lengre enn dagens MINI Countryman) og et hjul i hvert hjørne danner plattformen for MINI Vision Urbanaut – en visjon på hvordan MINI i fremtiden kan se for seg elektrisk mobilitet med maksimal plassutnyttelse til ulike opplevelser.

Leken fremtid
Eksteriørdesignen er tydelig futuristisk – en lek med form, farger og teknologi. Lysene er for eksempel kun synlige når de er tent, og når de er slukket skjuler de seg bak de perforerte panelene. Den lukkede grillen fungerer som et «intelligenspanel» som inneholder radarfunksjoner og andre sensorer. De store glassflatene sørger for innlipp av naturlig lys fra alle retninger, og inngang til bilen skjer gjennom den store sidedøren – bilens eneste dør.

Lekenheten til MINI Vision Urbanaut er også tydelig til stede i konseptbilens interiør, som kan endres for og brukes til en rekke formål. Tanken bak dette er at bilen i fremtiden også blir et oppholdsrom i ulike omgivelser, være seg i byen eller i naturen.

Materialene i interiøret er i stor grad resirkulerte. Man har for eksempel unngått å bruke krom og skinn, og heller brukt ulike tekstiler.

Dashbordet er fritt for skjermer. Neste steg for å vise kjøreinformasjon og infotainment-tjenester er med såkalt «shy-tech». Teknologi som skjules under overflaten og kommer til syne på en helt annen måte enn hva vi er vandt med gjennom nye materialer – som for eksempel tekstiler. Allerede til neste år introduseres en modell fra BMW Group med lignende teknologi.

Når bilen parkeres, kan dashbordet senkes og bli til en «daybed» med en behagelig madrass. Hele frontruten kan åpnes, slik at man nærmest får følelsen av å sitte på en balkong. Skulle det bli kjølig, kan trekket på dashbordet, altså madrassen, åpnes med en glidelås slik at man kan krype under teppet.

Førersetet kan roteres slik at det i større grad blir en del av «oppholdsrommet» i bilen, sammen med det store baksetet som også fungerer som en «lounge».

Den klassiske runde infotainmentskjermen er flyttet fra dashbordet til midt i kabinen, hvor den har flere funksjoner, avhengig av hvordan bilen benyttes.

Nær fremtid
Mens MINI Vision Urbanaut er visjonær, er MINIs nære fremtid langt mer konkret. Den elektriske kjernefamilien til MINI vil i fremtiden inkludere en 3-dørs modell, en ny crossover-modell i småbilsegmentet og en crossover-modell i kompaktsegmentet. Med andre ord, den populære MINI Countryman vil få selskap av en annen og mindre crossover-modell.

De kommende generasjonene MINI-modeller vil uavhengig konsept og størrelse, fortsette å være en umiskjennelig MINI, med maksimal innvendig plass, underholdende kjøregenskaper og individuelle løsninger for kundene.