Historisk lansering fra BODUM: Oppdatert versjon av 1956 MOCCA

Tidene kan endre, men gode ideer dør aldri hvis de er grunnleggende smarte. Når kaffeprodusenter akkurat nå står fremst i den nyeste innovasjonen på kaffemarkedet, lanserer BODUM historiske MOCCA på nytt. Det var et av BODUMs første produkter - laget av grunnleggeren Peter Bodum i 1956. Det patenterte filteret har ikke forandret seg. Og den vakre strukturelle formen er slående likt originalen. Men i den nye versjonen har materialene selvsagt blitt oppdatert til å passe med dagens krav til stabilitet og bruksnytte. MOCCA vil bli introdusert rundt juletider i år. Like før vi feirer 75-årsjubileum i 2019. Stadig med kaffe i hjertet av alt vi gjør.

MOCCA i kork og borsilikatglass

Bærekraftig kork blir i stadig større grad en form for signatur for BODUM. Vi bruker det for mange av produktene våre, og på MOCCA som det vakre håndtaket på kannen. Kork er et av de mest bærekraftige materialene som finnes, og borsilikatglasset både kannen og flasken er laget av kan tåle svært høye temperaturer og vil ikke bli mørke og ripete over tid. Det opprettholder BODUM-prinsippet: Lag smak. Ikke avfall. Ingen papirfiltre eller kapsler. Ingenting overflødig.

Den nye typen brygg

BODUM har alltid hatt kaffebryggere i produktserien. Men i løpet av de siste par årene, har interessen for «sakte kaffebryggere» virkelig skutt i taket. Hvis vi skal investere i ting, må de nå være mer enn bare funksjonelle. Vi vil nyte, ha opplevelser, avvise det ubestemmelige og nyte det sensuelle - selv en kopp kaffe er noe vi ikke tar for gitt. Det må fortelle sin egen historie.

Og MOCCA har det. Bryggemetoden alene ligner nesten på et åpnet naturvitenskapelig eksperiment. Samtidig brygger den kaffe som, når den er svart, aromatisk og dampende varm: ikke finnes maken til!

Kaffe for nerder

Tiden da du dro til butikken og bare kjøpte en halv kilo kaffe er forbi. For nerder handler det om at hele bønner skal ha en viss kvalitet, enten ristingen er mørk eller lys, og datostemplet slik at de er så ferske som mulig. Bønnene må kvernes rett før man brygger kaffen. Vannet må være nytrukket og kokt og temperaturen bør være 92 - 96 grader før det helles over bønnene. Kaffen må brygge i fire minutter. Uansett hvordan det lages i en cafetière, i filtre eller hos en kaffebrygger. Visste du at kaffe har over 1200 ulike smaker, mens vin bare har 150? Kaffenerder vet det.

www.bodum.com

• Mat, drikke

• slow coffee
  • kaffe
  • coffee

Den gode koppen med kaffe har vært sjelen og det gjennomgående i alt som BODUM har foretatt seg siden begynnelsen. En historie som går tilbake til 1944, da Britta og Peter Bodum grunnla selskapet i København. Merket slo for alvor gjennom med den franske presskannen Chambord.

I dag kan man finne den både på Museum of Modern Art og i et utall av hjem verden over. Faktisk i 55 land. Bodum er fortsatt familieeid med Jørgen Bodum ved roret. Gode kaffebønner, en glasskanne, et stålfilter og nykokt vann er alt som skal til for at brygge verdens beste kopp kaffe. Slik har det alltid vært, og slik vil det alltid være.

De tradisjonelle papirfiltrene har også den ulempen at de suger både aroma og olje ut av kaffen. Med stålfilteret blir alle de fine smaksstoffene bevart. Ingen vanskelig nedbrytbare aluminiumskapsler og bly. Ingen overflødige papirfiltre.

I BODUMs tidlige år importerte Peter Bodum glassvarer til Danmark, og det var i den forbindelse han første gang stiftet bekjentskap med vakuum-kaffemaskinen. Han ble så begeistret for smaken på den kaffen maskinen kunne brygge, at han satte seg fore å ville forbedre designet og skape et produkt som prismessig var overkommelig for alle. Dermed var grunnen lagt for BODUMs suksess. I begynnelsen av 1950-tallet kom MOCCA på markedet - BODUMs første vakuum-kaffemaskin.

Malene Munch Vestergård

Pressekontakt Commercial PR & SoMe responsible BODUM +45 51622047