Å spekulere økonomisk i prøvejobbing er en selvmotsigelse

Bølgen & Moi ønsker å understreke at vi ikke har noen rutine eller praksis for prøvejobbing uten lønn som beskrives i DN i dag 10. juni.

Prøvejobbing er praktisert i bransjen i all tid vi kan huske, også hos oss. For oss er denne praksisen først og fremst utøvet med tanke på å sikre en god ansettelsesbeslutning for både arbeidsgiver og arbeidstaker. Vi har et meget praktisk yrke der flere kvalifikasjoner enn det teoretiske skal stemme. Det er derfor naturlig at faktisk utførelse av noen arbeidsoppgaver, beskrivelse av funksjonaliteter på kjøkken og introduksjon til resten av teamet osv. er en del av ansettelsesprosessen. Vi kjenner ikke til at andre arbeidsgivere betaler lønn for gjennomførte intervjuer, personlighetstester og andre kvalitetssikringstiltak som passer deres bransje.

At det skal bli anledning til å spekulere i dette rent økonomisk blir en selvmotsigelse hos oss i Bølgen & Moi. Prøvejobbing anser vi for å være en del av en kvalifiseringsprosess, og er for oss en ressursbruk for å sikre et godt og gjensidig arbeidsforhold. Den foregår ca. en halv arbeidsdag i snitt, binder opp ekstra personal og fokus i perioden den pågår. Den er med andre ord lite egnet til å bidra med økonomisk gevinst for selskapet.

Som vi har påpekt tidligere har bransjen en stor rekrutteringsutfordring. Vi tror det er viktig å tenke nytt og innovativt for å få en bærekraftig bransje for fremtidens generasjoner. Vi er derfor glad for en debatt rundt arbeidsvilkår som fører til jevne og like spilleregler for alle som deltar. Det har vi alt å tjene på.

Harald Berger
Adm Dir
Bølgen & Moi

• bølgen & moi