Foto: Bladkompaniet

Margit Sandemo på BookBeat-toppen siden lansering

For seks måneder siden, 9. desember 2021, ble lydboktjenesten BookBeat lansert i Norge. Nå er de første topplistene fra BookBeat klare. Med over 500.000 bøker og avtaler med nesten alle de store norske forlagene mangler det ikke på bøker å velge mellom for nye lyttere. Likevel er det én serie som stikker seg ut.

Margit Sandemo med sin populære Sagaen om Isfolket har de siste seks månedene stått for hele 10% av all konsumpsjon i tjenesten.

– Det er ingen tvil om at selv 30 år etter at den siste boken i serien ble gitt ut, så har lydbokformatet virkelig gitt serien ett ekstra liv. Serier gjør det jo godt på strømming siden vi ser at de færreste nøyer seg kun med den ene boka når de først har blitt hekta, men skal vi tro tallene er Sandemo-fansene umettelige, sier Marianne Vågan, Director Business Development NO i BookBeat.

Hedda Sandvig, som leser inn serien, er også den mest rangerte innleseren siden lanseringen i desember. Sagaen om Isfolket ble spilt inn som lydbok i 2018 og ble tilgjengelig for strømming 1.mai i 2019.

Flest velger Nabovarsel som første bok

Etter å ha ligget på Pocket- og billigboktopplisten i nesten hele 2021, gjør krimdronningen Unni Lindell det også sterkt på strømming. Hos BookBeat er Nabovarsel den nest mest strømmede boken de siste seks månedene, kun slått av den fransk-britiske bestselgende krimforfatteren B. A. Paris sin bok Bak lukkede dører.

– Noe av det gøyeste med at Nabovarsel gjør det så bra er at det også er den boken flest lytter til først. Vi vet jo at krim er en sjanger som passer formatet veldig godt, og det skader jo ikke akkurat at det er Anne Dahl Torp som har lest inn den nesten spennende førstehistorien om Lindells nye hovedkarakter Snø, sier Marianne Vågan.

Så blir det jo selvsagt veldig spennende å se hvordan topplisten utvikler seg utover sommeren nå som alle titlene fra 2021 er blitt tilgjengelig for strømming, avslutter Vågan.

Topp 10 mest strømmede bøker:

1. B.A. Paris – Bak lukkede dører
  2. Unni Lindell – Nabovarsel
  3. Sophie Elise Isachsen – Ting jeg har lært
  4. Jørn Lier Horst – Nøkkelvitnet
  5. Camilla Läckberg – Gullburet
  6. Audrey Carlan – Calendar Girl
  7. Mark Manson – Den edle kunsten å gi f**n
  8. Camilla Läckberg – Vinger av sølv
  9. Margit Sandemo – Hunger
  10. Jørn Lier Horst – Felicia forsvant

Topp 10 mest strømmede forfattere:

1. Margit Sandemo
  2. Jørn Lier Horst
  3. Rune Angell-Jacobsen
  4. Kristin S. Ålovsrud
  5. Unni Lindell
  6. B.A. Paris
  7. Camilla Läckberg
  8. J.K Rowling
  9. Rolf Magne Andersen
  10. Sophie Elise Isachsen

Topp 10 rangerte innlesere:

1. Hedda Sandvig
  2. Ivar Nergaard
  3. Stine Robin Eskildsen
  4. Camilla Belsvik
  5. Marte Stolp
  6. Petronella Barker
  7. Kristine Rui Slettebakken
  8. Renate Katralen Jensen
  9. Reidun Berntsen
  10. Rudy Claes

BookBeat er en av Europas ledende strømmetjenester for e-bøker og lydbøker. Selskapet ble grunnlagt i 2015 og eies av Bonnier Books. I mai 2016 lanserte tjenesten på det svenske markedet, og i dag har BookBeat, som har hovedkontor i Stockholm, over 100 ansatte.

På nåværende tidspunkt er BookBeat tilgjengelig på 28 europeiske markeder, og har over 500 000 betalende brukere, hvorav de fleste finnes i kjernemarkedene Sverige, Finland og Tyskland.

For mer informasjon besøk www.bookbeat.no

Marianne Vågan

Pressekontakt Director of Business Development NO +47 48257126

BookBeat er en av Europas ledende strømmetjenester for e-bøker og lydbøker. Selskapet ble grunnlagt i 2015 og eies av Bonnier Books. I mai 2016 lanserte tjenesten på det svenske markedet. BookBeat har i dag over 100 ansatte og hovedkontoret er på Sveavägen 56 i Stockholm, lokale kontorer er i Karlstad, Helsinki, Berlin, Oslo og Warszawa. BookBeat er for tiden tilgjengelig i 30 europeiske markeder, med flest brukere i Sverige, Finland og Tyskland. For mer informasjon besøk www.bookbeat.no