Ny undersøkelse fra Bosch: Norske kvinner dominerer vaskerommet

Nordmenn bruker i snitt 2-3 timer på klesvasken hver uke, og kvinnene er fortsatt sjefen over skittentøyet. Over 70 prosent av norske husholdninger har kvinnelig sjef på vaskerommet, en andel som topper de øvrige nordiske landene.

På oppdrag fra Bosch Husholdningsapparater har analysebyrået M3 Research gjennomført en undersøkelse som kartlegger klesvaskevanene blant nordiske forbrukere. Fortsatt er det kvinnene som har hovedansvaret for klesvasken i alle fire land, og Norge troner på toppen. 71 prosent av norske husholdninger oppgir kvinnen som hovedansvarlig. I danske hjem er kvinnene ansvarlig i 70 prosent av tilfellene, mens finnene og svenskene har en noe jevnere fordeling på henholdsvis 65 og 63 prosent.

I Norge oppgir kun 18 prosent av de spurte at det er mannen som er hovedansvarlig for klesvasken, mens 10 prosent av respondentene sier at alle i husholdningen er ansvarlige for å vaske sitt eget tøy.

- Dagens vaskemaskiner er utviklet med svært intelligente og avanserte løsninger for å ivareta alle typer tøy. Maskinene kan tilpasse vaskesyklusen etter hva slags tekstiler plaggene består av, dosere vaskemiddelet etter hvor skitten vasken er og sentrifugere klærne med tanke på færre skrukker. Med dagens teknologi skulle i utgangspunktet alle kunne briljere på vaskerommet, og vi utfordrer flere til å teste seg her, sier Katrin Ohlander, kommunikasjonssjef for Bosch Husholdningsapparater i Norge.

Sortering av plagg og farger på diskusjonstoppen
Til tross for at vaskerommet i stor grad domineres av én person i husholdningen, er klesvasken svært sjelden roten til krangel i hjemmet. Kun 1 av 10 nordmenn (12 prosent) oppgir at skittentøyet gir grobunn for dårlig stemning. Når diskusjonen først oppstår er det sortering av plagg, hvilke farger som kan vaskes sammen og mengden av tøy som kan gå i maskinen som er oppe til debatt.

Disse diskusjonene har vi rundt klesvasken:

1. Hvordan forskjellige plagg bør sorteres
2. Hvilke farger som kan vaskes sammen
3. Mengden tøy som kan vaskes i maskinen (kapasitet) på én vask
4. Hvilke temperaturer man skal bruke
5. Hvordan man bør behandle flekker
6. Dosering av vaskemiddel og type vaskemiddel

Svenskene krangler mest over vasketøyet blant de nordiske landene (2 av 10 oppgir klesvask som årsak til krangel), noe som kan ha sammenheng med at de også er de mest likestilte på vaskerommet.

Vi bruker mye tid men lar oss sjelden frustrere

Majoriteten av respondentene oppgir at de bruker 2-3 timer per uke på klesvasken, fordelt på 1-3 vaskeøkter. Selv om vi bruker mye tid på klesvasken gjennom året, lar vi oss ikke irritere i stor grad over skittentøyskurven. 4 av 10 nordmenn sier de ikke synes klesvasken bidrar til frustrasjon. Blant de som kjenner temperaturen stige under vaskeseansen, er det sortering av klær før vask, å henge opp klærne etter vask og å stryke tøy som står for mesteparten av frustrasjonen.

Finnene lar seg mest frustrere over klesvasken, etterfulgt av svenskene og oss nordmenn. Danskene er mest i harmoni med oppgavene som hører med skittentøyet.

Dette frustrerer oss nordmenn mest med klesvasken:

1. Henge opp vasken
2. Sortere forskjellige plagg
3. Stryking
4. Tiden det tar
5. Velge riktig vaskeprogram
6. Dosering av vaskemiddel
7. At klærne ikke blir rene nok
8. Velge riktig temperatur

Selv ikke vaskemaskinen kan bistå ved de mest frustrerende vaskeoppgavene, men Katrin Ohlander mener det er verdt å bruke tid på disse.

- Å sortere klærne kan være kjedelig, men det er en god investering for å ta best mulig vare på klærne. Når det kommer til stryking av plaggene, så kan vaskemaskinen din faktisk være til hjelp. Bruker du skjorte-programmet på en Bosch vaskemaskin, sentrifugerer den med 800 omdreininger, mot 1600 på et vanlig bomullsprogram. Det sørger for at skjortene kommer mindre krøllete ut av maskinen, henger rettere på tørkesnoren og derfor er lettere å stryke når de er tørre, sier hun.

Ull og sokker ligger igjen i kurven

Det er en kjensgjerning at noen typer plagg og tekstiler alltid blir liggende igjen i skittentøyskurven. Ifølge Boschs undersøkelse er det ulla som preger norske skittentøyskurver. Ullgensere blir liggende vask etter vask. Andre plagg vi vegrer oss for å hive i maskinen er sokker, klær i sterke farger og delikate materialer som silke.

- Dersom man har en relativt ny vaskemaskin, skal det være trygt å vaske alle typer tekstiler. I våre maskiner finnes det egne programmer for ull, silke, blandet tøy etc. som tilpasser hele vaskeprosessen for best mulig ivaretagelse av plaggene, avslutter Katrin Ohlander.

For høyoppløselige bilder, klikk her.

Bosch Husholdningsapparater er en del av BSH Home Applicances Group, Europas ledende hvitevareselskap, med mer enn 53.000 ansatte. De har 43 fabrikker og er tilstede i omlag femti ulike land. Bosch har alltid fokusert på detaljene, noe som har bidratt til en enklere og tryggere hverdag helt siden Robert Bosch grunnla selskapet i 1886. Robert Bosch var samfunnsengasjert og opptatt av å ta sosialt ansvar. Han jobbet iherdig for at selskapet skulle utvikle seg i takt med samfunnet, og alltid med et fokus på mennesker. Dette er kjerneverdier som siden har preget bedriften og bidratt til at Bosch utvikler husholdningsapparater av høy kvalitet. BSH Home Applicances AB i Norden omsatte for 4,3 milliarder kroner i 2014. For ytterligere informasjon, besøk http://www.bosch-home.no/.