Lar vi forfengeligheten gå foran sikkerheten?

Nordmenn elsker å flytte og pusse opp, men lar kanskje forfengelighet gå foran brannsikkerheten? I en fersk undersøkelse gjennomført i forbindelse med Brannvernuka 2019, kommer det fram at 17 % av de nyetablerte gjemmer bort brannslokkeapparatet for å slippe å ha det stående framme.

- Sekundene teller om det begynner å brenne, så plassering av brannslokkeapparatet kan være avgjørende om det oppstår et branntilløp. Om natten når det er mørkt er det spesielt viktig at det er raskt og enkelt å finne apparatet. Du skal vite hvor det står, og ikke behøve å lete etter det, sier administrerende direktør i Norsk brannvernforening, Rolf Søtorp.

Oppdager man et branntilløp tidlig, kan man forsøke å slokke det selv før det utvikler seg.

- Vi anbefaler alle å tenke gjennom hva man skal gjøre om det skulle bryte ut brann. Spesielt viktig er det å tenke gjennom hva man gjør om det begynner å brenne om natten. Det viktigste er alltid å sørge for at alle i boligen kommer seg trygt ut, men oppdager man brannen tidlig kan et lett tilgjengelig brannslokkeapparat utgjøre forskjellen på om boligen blir totalskadet eller kun får mindre skader, sier branningeniør Anders R. Ellingbø i forsikringsselskapet If.

Undersøkelsen viser at mange er redde for brann om natten. Likevel har så mange som 1 av 3 et lite bevisst forhold til hvor det står, og ofte blir apparatet plassert ute av syne.

- Brannslokkeapparatet bør stå lett tilgjengelig og godt synlig i for eksempel gangen utenfor kjøkken og/eller soverom. Grunnen til at apparatet er rødt, er nettopp at det skal synes godt. Det er faktisk ikke lov å selge brannslokkeapparat i andre farger enn rødt, sier Ann Christin Olsen-Haines, fungerende avdelingsdirektør i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

Faktaboks:

Dette er reglene for vedlikehold og kontroll av brannslokkeapparat:

-Sjekk brannslokkeren selv hvert kvartal.

-Brannslokkeren skal sjekkes av fagpersoner hvert 5. år.

-Skumslokkeren skal til service minimum hvert 5. år.

-Pulverslokkeren skal til service minimum hvert 10. år.

Slik sjekker du apparatet selv:

1. Se at pilen står på grønt (betyr at apparatet har riktig trykk)

2. Sjekk at slangen ikke er morken, men pen og hel

3. Sjekk at plomberingen er intakt, at sikkerhetssplinten er på plass, at bruksanvisningen er lett lesbar, og at selve beholderen ikke er skadet eller rusten.

4. Pulverapparat bør snus opp-ned. Legg det inntil øret og hør at det er bevegelse i pulveret.

5. La apparatet stå synlig framme der det er godt tilgjengelig, for eksempel i gangen utenfor kjøkken og soverom om boligen har flere etasjer. Grunnen til at apparatet er rødt, er nettopp at det skal synes godt.

Om Brannvernuka
Brannvernuka har vært arrangert siden 80-tallet og har blitt en tradisjon i september hvert år. Formålet å bevisstgjøre nordmenn om brannfaren i en tid på året da antall boligbranner vanligvis øker, som følge av at vi trekker innendørs og slår på mer lys og varme.

Brannvernuka arrangeres av Brannvernforeningen, DSB og If, sammen med de fleste av landets brannvesen og el-tilsyn. Uka avsluttes med åpen brannstasjon på rundt 350 steder over hele landet lørdag 21. september. Oversikt over hvilke brannstasjoner publikum kan besøke, finnes på nettsiden if.no/åpenbrannstasjon.

Om undersøkelsen
Undersøkelsen er gjennomført av Kantar 14.-20. august 2019 på vegne av Norsk brannvernforening, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og If i forbindelse med den årlige Brannvernuka. Tallene om folks frykt kommer fra undersøkelse gjennomført av Kantar ifm Brannvernuka 2018.

• Bygg, eiendom

Norsk brannvernforening er en uavhengig stiftelse som er opptatt av brannvern for alle. Gjennom informasjon, kunnskapsformidling, rådgivning og sertifisering hjelper vi mennesker og virksomheter til å ta ansvar for brannsikkerheten.

Rolf Søtorp

Pressekontakt Administrerende direktør 90535643