Nyhet på Vinmonopolet - Cava Chic Barcelona

Chic Barcelona Brut ble lansert i testutvalget på Vinmonopolet i mars 2019. En frisk cava med preg av sitrus, eple og urter.

Om produktet

De tre druene brukt til å lage Chic Barcelona Brut kommer fra forskjellige deler av Penedés regionen i Spania. Forskjellene i terroir i ulike deler av Penedés er store og er den bidragende faktor til kompleksiteten i denne vinen. Low Penedés: kalkstein, leire og sand. Central Penedés: kalkstein og fertil leire. High Penedés: Kalkholdig, porøs jordsmonn. Hos Pere Ventura dyrker de druene økologisk, selv om produsenten ikke er formelt sertifisert. Kun druer fra minimum 45 år gamle vinstokker brukes og avkastingen per hektar er kun på 8000 kg per hektar. Middelhavsklima med milde vintre og varme somre og nærheten til havet bidrar til de optimale dyrkingsforholdene for vindruer i denne regionen.

Om produsenten

I 1992 begynte Pere Ventura Vendrell sin drøm om å produsere viner akkurat slik hans familie hadde gjort siden 1898. Vingården ligger i Cavas hovedstad Sant Sadurní d’Anoia, Penedès, 35 km sør for Barcelona. Druene kommer fra vinmarkene i Nedre Penedès og Sentral Penedès, administrert av Pere Ventura viticultural team. Vinrankene dyrkes på en bærekraftig og miljøvennlig måte. Jordsmonn er fattig på næringstoffer, godt drenert jord, og ligger på høyde rundt 250 meter over havet.

Karakteristikk

Farge: Gulgrønn med refleksjoner og små, elegante bobler.
Duft: Aromatisk og kompleks med florale toner, lime, grønne epler og fint lagringspreg.
Smak: Elegant og fyldig med distinkt preg av hvite frukter. Bra lengde og forfriskende syre.

Passer godt til fisk og skalldyr eller som en aperitiff.

Pris Vinmonopol: kr. 114,90

• Drikker

• musserende
  • nyhet
  • testutvalg
  • spania
  • vinmonopolet
  • vin
  • cava

Brewery International AS er et av landets ledende selskaper innen importøl. Siden starten i 1992 har vi etablert og bygget opp noen av verdens ledende merkevarer innen kategorien drikkevarer i det norske markedet. Brewery International har i tillegg en betydelig posisjon innen cider og RTD-kategorien.

Madeleine Marmont Olsen

Markedskoordinator +47 481 32 256