Tilbake til fremtiden

Brother Nordic A/S vender tilbake til fremtiden for å se på fremtidsrettede enheter og løsninger.

I 2013 samarbeidet Brother med futurologen Michell Zappa for å undersøke hvilke endringer man kan forvente for en gjennomsnittlig arbeidsplass de kommende tiårene.

Undersøkelsen spådde at et typisk kontor anno 2040 vil inneholde roboter som muliggjør tilstedeværelse via TV, automasjon via kunstig intelligens, fleksible og transparente grafenbaserte dataskjermer, netthinneskjermer og dyptgående berøringsgrensesnitt i 3D.

I nærmeste fremtid ville det komme en infrastrukturplattform kalt BYOD (Bring Your Own Device) og kontorer kledd i e-blekktapet – en tapet som skifter farge til visse klokkeslett.

Zappa presenterte fire sentrale «typer» av fremtidens medarbeidere. Han profilerte en «kreativ nomade» med kompetanse til å skape nye ideer, gjøre det komplekse klarere, knyte sammen konsepter og utforske teknologiske grenseområder som tid og rom. Og han utpekte en «leder», «kontorrotte» og «arbeidshest» hvis roller er å jobbe lynraskt med komplekse infrastrukturer for håndtering av dataanalyse.

Det var et bilde av arbeidsplasser og personale som kanskje kunne minne om Hollywood-suksessen «Minority Report».

Fire år senere har Brother Nordic A/S tatt en ny kikk på Zappas forutsigelser for å avklare det største spørsmålet av dem alle: Er fremtiden her allerede?

Det står klart for oss at forsknings- og utviklingsarbeidet vårt fortsatt tar hensyn til kundenes behov, med enheter og løsninger som er utviklet med tanke på fremtiden.

Utskriftene er blitt smartere

Zappas opprinnelige undersøkelse markerte lanseringen av den banebrytende teknologien for utskrifter i liggende format («landskapsformat», det vil si utskrifter på liggende A4-ark), som ble introdusert med Brothers Business blekk-serie, som på det tidspunktet var våre minste og raskeste multifunksjons blekkskrivere med A3-kapasitet. Denne serien kunne også skilte med tidsriktig estetikk, avrundede kanter, sort-hvit design og en blank finish – en videreutvikling av multifunksjonsskrivernes design.

I dag, tre generasjoner senere, har A3-blekkskriverne våre fortsatt utviklingen og er et smart valg for bedriftene. Teknologien for utskrifter i liggende format kombineres fortsatt med storstilt estetikk – rene kurver og dristige linjer – men nå med matt sort eller matt hvit finish. Skriverne er også gjort mer holdbare for å bli enda mer fremtidssikre. Det er utviklet nye materialer som gjør dem sterkere og mer robuste enn forgjengerne.

Vi fortsetter med å muliggjøre mobile utskrifts- og skanneløsninger inklusive Brothers iPrint&Scan, Apple AirPrint, Google Cloud Print, Brothers service plug-in og mye mer. Disse funksjonene gir medarbeiderne frihet til å skrive ut fra eller skanne til smarttelefoner og nettbrett. De støtter BYOD-policyer og nærmer seg de BYOD-plattformene som Zappa forutsa ville bli en realitet rundt 2020.

Visjoner for fremtiden

Zappas undersøkelser antydet at muligheten til å overføre visuell informasjon ville dominere fremtidens kontor. De presenterte en visjon med smarte brukere der teknologien er usynlig eller bærbar.

Mens netthinneskjermene stadig hører fremtiden til, så er teknologiske «skjermbriller», som Zappa spådde ville finnes på arbeidsplassene i tiåret 2020–2030, allerede kommet.

Brothers AiRScouter – en svært avansert skjermbrille – foreligger nå i tredje versjon. Den viser viktig informasjon rett inn i brukerens synsfelt. Dette gjør den velegnet til oppgaver som krever kommunikasjon med eksperter som ikke er fysisk til stede, fordi den setter brukerne i stand til å dele synsfeltet sitt. I et kontormiljø kan disse «smarte brillene» brukes til ferdighetstrening, logistikk og fjernassistanse.

AiRScouter kan forbedre hastigheten, presisjonen og effektiviteten på arbeidsplassen og modernisere arbeidsflyten. Dessuten fungerer den sammen med fjernopptaksteknologi, for eksempel dronekameraer, slik at den kan vise brukeren forskjellige perspektiver for en oppgave.

I fremtiden vil det også komme ultra-HD-skjermer til webkonferanser, virtuelle arbeidsplasser og «fremtryllede» arbeidsplasser der man setter seg ned og jobber hvor som helst og får tilgang til de verktøyene man trenger for å utføre jobben – for eksempel via hologrammer og projeksjoner.

Brothers visjon for fremtiden er også synlig i vår webkonferanseteknologi OmniJoin HD, som leverer det perfekte virtuelle møtelokalet – et sted der man kan samarbeide med kollegaene sine virtuelt.

Men det er OmniJoins intelligente videofunksjon som gir den en futuristisk funksjonalitet – allerede i dag. OmniJoin tilpasser seg dynamisk for å gi brukeren best mulig webkonferansekvalitet med minst mulig forsinkelse. Den reagerer intuitivt på varierende båndbredder for alle deltakerne i stedet for å prøve å replikere vertens forbindelse. Annet webkonferanseutstyr kan komme til å splitte opp én enkelt HD-streaming og fordele den likt på alle brukerne, noe som ikke er ideelt for brukere med lav båndbredde, for eksempel de som deltar via en smarttelefon.

Nye kreative verktøy

Zappas undersøkelser forutså at det vil dukke opp nye kreative verktøy, for eksempel robotassistenter, varmefølsomme digitale skjermer og grensesnitt med «utvidet virkelighet», på fremtidens arbeidsplass.

Men dette ligger fremdeles langt inn i fremtiden for Norges del, og derfor fortsetter vi, som et teknologisk varemerke, med å kombinere nye løsninger med maskinvaren vår, for eksempel MPS-løsningen (Managed Print Services), som effektiviserer bedriftenes utskrifter ved å automatisere leveringen av forbruksartikler. Dette passer fint til Zappas spådommer om mønstergjenkjenning, automatisert overvåking av arbeidsplassen og generering av algoritmiske rapporter. Og det peker frem mot en uovertruffen effektivitet på fremtidens arbeidsplass som følge av automatisering, avatarer og kunstig intelligens.

Brothers Solutions Interface (BSI), som er bygget inn i mange av Brothers skrivere, multifunksjonsskrivere og skannere, er et annet eksempel på praktiske funksjoner vi kan levere til kundene. BSI setter tredjepartsutviklere i stand til å bygge skreddersydde løsninger til – eller integrere dem med – enhetene våre. Det kan utvikles skreddersydde brukergrensesnitt som gir nye muligheter for kundene ved å forbedre den operative arbeidsflyten og sikkerheten, samtidig som man reduserer kostnadene.

Flaggskipmodellene i mange av våre eksisterende serier har også nærfeltkommunikasjon (NFC), som gjør det mulig for brukeren å opprette en kobling ved å plassere en smarttelefon eller et nettbrett oppå skriveren. Denne funksjonen appellerer særlig til yngre medarbeidere, også kalt millenniumsgenerasjonen, og til medarbeidere anno 2040 – den neste generasjonen brukere, også kalt «generasjon F».

Øyeblikksbilder av fremtiden

Vi i Brother mener at vi ser øyeblikksbilder av fremtiden i våre egne innovasjoner. Vi er hele tiden opptatt av å flytte grenser og vil fortsette å være «at your side» langt inn i fremtiden, slik vi allerede har vært i mer enn 100 år.

• Data, telekom, IT

• hodebøyle med skjerm