Foto: Lisbeth Meidell. Fra markeringen av at Kolstadgata ble stengt i september 2019.

​Bli med, gjør Kolstadgata ny!

Områdeløft inviterer befolkningen på Tøyen til å sette sitt preg på Kolstadgata.
- Prosjektet er midlertidig og vi ønsker å starte aktiviseringen allerede før jul, sier prosjektkoordinator Leo Rygnestad i områdeløft. Personer, lag, foreninger og organisasjoner inviteres til å søke om økonomisk støtte til prosjekter som skal bidra til å utforme og lage midlertidig aktivitet i gata.

Hvorfor midlertidig aktivisering?
Kolstadgata ble endelig stengt for biltrafikk 2. september 2019. Gata går delvis parallelt med skolegården til Tøyen skole, en av Oslos skoler med minst skolegård.

Oslo kommune har utarbeidet en skisse for hvordan den stengte gata skal se ut i fremtiden. Likevel, slike prosjekter er komplekse og det vil ta flere år før det vil stå ferdig.

-Det tar lang tid å gjennomføre et prosjekt av denne størrelsen, og vi jobber mot ferdigstillelse i 2022, sier prosjektleder Helle Ollendorff i Bymiljøetaten.

I mellomtiden ønsker ikke bydelen at Kolstadgata skal stå tom og uten aktivitet, derfor inviterer Områdeløft Grønland og Tøyen befolkningen til å bli med å sette sitt preg på dette viktige uterommet.

Vil du være med å gi liv til Kolstadgata? Husk søknadsfristen 24. oktober.
Målet er at gata skal bli et attraktivt uterom for barna på Tøyen skole, men også andre som bor og ferdes i området og utenom skoletid. Derfor inviterer områdeløft lag, foreninger, klubber, ildsjeler, borettslag, med flere til å søke om penger til prosjekter som kan gi Kolstadgata liv, spennende aktiviteter og definere hvordan gata skal se ut.

Prosjekter kan være arrangementer, installasjoner, aktiviteter, initiativ for å fremme en god sak. Bare fantasien setter begrensninger, så lenge prosjektet skjer i Kolstadgata, det er innen den fastsatte økonomiske rammen på maks 50.000 kroner og alle på Tøyen er velkomne. Her kan du lese mer om kriteriene for søknadene:

Søknader om prosjekter skal sendes til programkontoret for områdeløft innen 24. oktober.
Dersom prosjektet godkjennes skal søker presentere det under et åpent folkemøte på Aktivitetshuset K1 den 7. november. Her får alle som møter opp stemme på de prosjektene de liker best, og dermed være med å bestemme hva som skal skje videre med Kolstadgata.
Her finner du kontaktinformasjon og mer informasjon om søknadsprosessen: LENKE TIL NETTSIDEN

Lokalt engasjement har gitt resultater
Kampen for å stenge Kolstadgata har pågått helt siden 2014. Foreldre med barn på Tøyen skole og FAU har stått i spissen. De har skrevet innlegg i avisene og fått saken på den politiske agendaen i bydelen. Lokale aktører som blant andre Bjarte Breiteig har jobbet jevnt og trutt. Det har gitt frukter. Først ble veien delvis stengt med bom i 2016, deretter ble området nærmest skolen helt og holdent stengt for bil og buss i september i år.

Oversikt over milepæler i saken:

• 2013, Bjarte Breiteig, som bor på Tøyen, legger frem saken i Bydelsutvalget i Bydel Gamle Oslo.
  • 2014, Breiteig tar initiativ til en underskriftskampanje på Tøyen. FAU ved Tøyen skole og lokale politikere involveres.
  • 2016, det blir satt opp bom i Kolstadgata, men dette løser ikke problemet.
  • 2018, Bymiljøetaten samarbeidet med konsulentselskapene Growlab, Makers Hub og ungdommer på Tøyen om å bygge tre midlertidige installasjoner.
  • 2018, Bymiljøetaten la fram en skisse til utvidet skolegård på Tøyen skole.
  • 2019, den delen av Kolstadgata som ikke var avstengt av bom og befinner seg nærmest skolegården ble stengt for bil, buss og taxi.
  • 2019, Områdeløft Grønland og Tøyen inviterer lokalbefolkningen til midlertidig aktivisering i gata, mens vi venter på igangsettelse av Bymiljøetatens endelige planer for Kolstadgata og skolegården på Tøyen skole.