Avdelingsdirektør for Avdeling Lokalsamfunn, Anne-Britt Ruderaas, var til stede på lanseringen.

Lansering av etablerertjenesten Lokal Start

Bydel Gamle Oslo er en av tre bydeler som jobber med å utvikle en lokal etablerertjeneste. På onsdag var det lansering på Tøyen og deltakerne i gründerprogrammet LokalStart ble presentert. Her skal til sammen 30 gründere få støtte i løpet av det neste året.

- Det er super gøy å få jobbe med grundere helt fra begynnelsen! Sier leder av LokalStart Mads Haaland-Paulsen entusiastisk.
- Å få jobbe sammen med mennesker som er brennende engasjert i det de gjør er et privilegium.

- Jeg gleder meg til å jobbe sammen med gründerne, sier leder av LokalStart Mads Haaland-Paulsen.

Etablerertjenesten LokalStart er et samarbeid mellom Bydel Gamle Oslo og Tøyen Unlimited som jobber med å fremme lokale og innovative ideer. Satsningen er finansiert av byrådsavdelingen for arbeid, integrering og sosiale tjenester, og byrådsavdeling for næring og eierskap.

Det vil være fem runder med opptak av gründere og gjennomføring hvert kvartal frem til 2024. Totalt seks gründere i oppstartfasen er med denne gangen og skal ha kursing resten av året i blant annet økonomi, salg og markedsføring.

- Sosiale og lokale virksomheter har til felles at de skaper verdi som blir værende i lokalmiljøet. Enten de søker å bidra til å løse et samfunnsproblem eller å skape et kommersielt tilbud, er lokale bedrifter verdifulle. De skaper samfunnsmessig og økonomisk verdi i området, men bidrar også med inspirasjon, omdømmebygging, trygghet i gatene og identitesbygging som gir folk tilhørighet og stolthet av det som kan skapes av sine naboer, sier Helga Øvsthus Tønder fra Tøyen Unlimited.

Gründerne bak Sticky Chai, Martin Alslie og Emma Corbett. Foto: Marte K. Eide

To av deltakerne er Emma Corbett og Martin Alslie som sammen har startet Sticky Chai, et kaffeinnfritt alternativ til kaffe laget av te. Emma Corbett, som er australsk, savnet ekte chai te i kafeer i Norge. Hun mener at nordmenn vil sette pris på et alternativ til kaffe.

- Vår markedsanalyse viser at folk ikke vil drikke kaffe sent. Chai te er som en hybrid mellom varm sjokolade og te, ikke får søt og uten koffein, forteller Corbett.

- Vi hadde snakket lenge om å gjøre noe mer ut av det, men hadde behov for støtte. Så kom plakaten om LokalStart opp i Instagram og vi tenkte at dette passet perfekt for oss, sier Alslie.

Varm Sticky Chai og lokalprodusert samosa ble servert på lanseringseventet. Foto: Marte K. Eide

Søknadsfristen for å delta var 28. september og det var totalt 14 søknader. Av disse var det seks kvinner eller team med kvinner. De måtte først gjennom en oppstartsamtale for å etablere kjennskap med personen og ideen samt deres motivasjon og behov. Deretter ble et utvalg presentert til utvelgselseskomiteen. For å sikre en god utvelgelse av forretningsideer og gründere som kan få utbytte av programmet består utvelgelseskomiteen av kursholder, Tøyen Unlimited og tre representanter fra lokalt næringsliv.

Flere andre hadde sett annonser for programmet i sosiale medier, blant de var Olav Guldbrandsen. Hans ønske er å lage et supermarked og møtested for salg av andrehånds omsetning av gode kurerte kulturprodukter og -opplevelser.

Olav Guldbrandsens prosjekt heter Kulturbutikken. Foto: Marte K. Eide

- Jeg har holdt på ganske lenge på egenhånd, men bare på hobbybasis. Jeg søkte umiddelbart og er veldig glad for å kunne få 1-til-1 veiledning av dyktige fagfolk, sier Guldbrandsen.

Det er liten tvil om at det å være gründer kan være ensomt.

- Det å kunne få en struktur, ha folk rundt seg som stiller gode spørsmål og som du kan få ideer fra, det gleder jeg meg til, sier Gudbrandsen.

Det er Tøyen Unlimited som står for koordineringen av programmet. Gründerne skal gjennom et spennende program i fellesskap og med personlig veiledning underveis.

- Vi skal sammen med partnere tilby opplæring og en-til-en støtte, samt fasilitere møtepunkter mellom gründere, potensielle kunder og relevante støttespillere og partnere. LokalStart vil fokusere på å støtte folk i hele bydelen som allerede har en idé de ønsker å jobbe med, og som er i tidlig fase, sier Helga Øvsthus Tønder fra Tøyen Unlimited.

Husein Awadnur var en del av Tøyen Unlimited fra før, og så nytten av kursene i LokalStart.

- Det at bydelen er partner i prosjektet er viktig, forteller Awadnur som vil lage en ny forretning der han hjelper unge i etableringsfasen som ikke kan betale renter av religiøse årsaker til å komme inn på boligmarkedet.

- Det å flytte mange ganger påvirker stabiliteten og gjør at man mister venner, sier Husein Awadnur. Foto: Marte K. Eide

- Det at bydelen er partner i prosjektet gav et ekstra kvalitetsstempel, forteller Awadnur.

- Jeg har flytta så mange ganger og jeg kjenner mange i lignende situasjoner. Mitt prosjekt, Ramas Bolig, er motivert av å gjøre det beste for bydelen og de som bor her slik at flere kan gå fra å leie til å eie.

F.v. Toralv Moe, Mads Haaland-Paulsen, Helga Øvsthus Tønder og Rosa Engebrigtsen Bye

Avdelingsdirektør for Avdeling Lokalsamfunn i Bydel Gamle Oslo, Anne-Britt Ruderaas, sier de gleder seg over samarbeidet og ser frem til å følge det videre.

- Bydelen vil styrke lokalt næringsliv, og vi er opptatt av å samarbeide med lokale aktører. Tøyen Unlimited (TU) er en solid aktør, som har et bredt nettverk. Kurset er en læringsprosess også for bydelen, supplerer prosjektleder i bydel Gamle Oslo, Rosa Engebrigtsen Bye.

De seks utvalgte gründerne er:

1. Husein Awadnur

Prosjekt: Ramas Bolig

Vil lage en ny forretning der han hjelper unge i etableringsfasen som ikke kan betale renter av religiøse årsaker til å komme inn på boligmarkedet.

2.Olav Guldbrandsen

Prosjekt: Kulturbutikken

Vil lage et supermarked og møtested for salg av andrehånds omsetning av gode kurerte kulturprodukter og -opplevelser.

3. Samira Sekou Konate

Prosjekt: U Proud

Vil bygge et team av unge kvinner som reparerer PC´er, telefoner og annen små elektronikk

4. Hassan Mohammed

Prosjekt: Helhetshelse og matsvinn

Gjennom trening, godt kosthold og mentoring få flere ut av sykemeldinger og tilbake i jobb.

5. Martin Alslie og Emma Corbett

Prosjekt: Sticky Chai

Vil produsere og selge en ny type fersk Chai te

6. Abdirahim Ismail

Prosjekt sammenleggbare sykkelhjelmer

Selge sammenleggbare sykkelhjelmer.

De skal gjennom et spennende program i fellesskap og med personling veiledning underveis:

Bakgrunn for satsingen:

Byrådet – ved byrådsavdeling for næring og eierskap i samråd med byrådsavdeling for arbeid, integrering og sosiale tjenester ønsker at Bydel Gamle Oslo, Bydel Søndre Nordstrand og Bydel Stovner skal utvikle og drifte en desentralisert og bydelsbasert etablerertjeneste.

Tjenesten skal være rettet mot entreprenørskap i områder av Oslo med sosiale utfordringer. Etablerertjenesten skal være lokal og plassert i bydel, og organiseres som en samvirkemodell/samarbeidsmodell. Tjenesten skal bistå og kvalifisere etablerere før videre oppfølging ved andre etablerte veiledningstjenester. Byrådet har i 2022 avsatt 4,0 mill. til drift av en desentralisert etablerertjeneste.

Arbeidet med utviklingen av en etablerertjeneste i Bydel Gamle Oslo er forankret i bydelens strategiske plan 2018-2021 og bydelens budsjett 2021.

Bydelens visjon er sammen om løsninger og vil søke løsninger:

• sammen med innbyggerne, frivillig sektor, andre velferdsaktører og næringsliv
  • helhetlig og på tvers av bydelens fagområder, uavhengig av organisering

For spørsmål ta kontakt med:

Bydel Gamle Oslo:

Rosa Engebrigtsen Bye