Teamleder på FRIGO Ellen Vik Ossiannilsson og Rune Hagen er klare i utlåndsboden på Vaterland.

«Ø på SNØ» - Skidag og gratis utlån av utstyr og heiskort

Nå er FRIGO (Friluftsenteret i Gamle Oslo) klare for storinnrykk. "Ø på Snø" arrangeres for 5 år på rad. Her får elever i 7. – 10. klassinger fra bydelen opplæring på ski eller brett.

— Så er vi endelig i gang med "Ø på Snø" i Oslo Vinterpark sier en fornøyd Ellen Vik Ossiannilsson som er teamleder på FRIGO. Hun kan fortelle at dette er et samarbeid mellom Frigo, Tøyen sportsklubb og Oslo Vinterpark Tryvann.

Alle 7. klassinger fra bydelen får tilbud om gratis opplæringsdag på alpinski. Tilbudet er organisert gjennom skolen slik at opplæringsdagen blir en skoledag hvor alle elevene er med.
«Ø på SNØ» har fått støtte fra Områdeløft Tøyen tidligere år.

Utlånskontainer i Vaterlandsparken i anledning «Ø på SNØ»
— Utlånet starter nå på fredag og skal foregå fra kontainerne i Vaterlandsparken fra kl. 14.00 - 18.00. Selve utlånet er et samarbeid mellom Riverside og FRIGO, hvor en av arbeidslederne fra FRIGO og ungdommer fra Riverside jobber med utlånet. «Ø på SNØ» har fått støtte fra Områdeløft Tøyen tidligere år poengterer Ellen.

Her kan skoler, frivillige organisasjoner og private låne langrennsski, snøbrett og alpinski. Utstyret kan lånes opp til en uke av gangen, så ingen grunn til ikke å nyte den norske vinteren og aktivitetsmulighetene. Nå er det bare å stå på ski eller brett så mye en orker.
FRIGO har et stort lager med utstyr til bruk i friluft og sport som også alle skolene i Oslo kommune kan benytte seg av.

Tuva Kirkerud Rune Hagen og Bengt Haugen. Fotograf Ellen V O

Gratis heiskort
Tilbudet er også for ungdommer som nå går i 8. – 10. klasse og som tidligere har vært med på opplæringsdagen da de gikk i 7. klasse. For å få gratis heiskort må ungdommene være medlemmer av Tøyen Sportsklubb.

Prosjektet «Ø på Snø»
Med prosjektet «Ø på snø», er ønsket å få flere ut i alpinbakkene gjennom gratis vintersportstilbud til alle 7. - 10. klassinger i bydelen. Dette prosjektet er mer enn én skidag og ett arrangement. Her får flere prøve ulike vinteraktiviteter, de får lære fra begynnelsen av, og kan fortsette å låne utstyr og heiskort utover vinteren.

Historikk
"Vinter på Vaterland" er en forlengelse av prosjektet "Sommer på Vaterland", og er et samarbeid mellom Bymiljøetaten og Bydel Gamle Oslo. Målet er å skape mer aktivitet og ha ungdom i jobb i Vaterlandsparken. Historikken til "Ø på Snø" prosjektet strekker seg tilbake til 2016. Det var noen ildsjeler i X-Games Norway som skisserte dette opplegget sammen med Tøyen Sportsklubb.
Prosjektet skal fronte norsk vintersport og har som mål å gi unge i bydelen mulighet til å delta i et spennende opplæringsopplegg for ski og snowboard.
Så en stor takk til X-Games Norway, som skisserte dette prosjektet.

Welcome to Bydel Gamle Oslo!

Bydel Gamle Oslo er en moderne sentrums- og miljøbydel, samtidig som den er tradisjonsrik med røtter tilbake til middelalderen. Bydelen har ca 53.500 innbyggere og et budsjett på ca 1,8 mrd. kroner. Bydel Gamle Oslo kalles også kontrastenes bydel – med de nye boligområdene på Sørenga og i Bjørvika og levekårsutfordringene på Tøyen/Grønland og Vaterland. Det er igangsatt stor innsats gjennom Områdeløft for å styrke nærmiljø og bedre levekårene for befolkningen. Det bevilges mer enn 50 mill. kroner i innsatsmidler fra Oslo kommune og staten pr. år til dette arbeidet og det legges opp til utstrakt samarbeid med frivillige.
Bydel Gamle Oslo består av områdene Gamlebyen, Vålerenga, Grønland, Tøyen, Ensjø, Kampen, Etterstad, Valle-Hovin, Helsfyr og Ekeberg-skråningen. I tillegg kommer øyene Kavringen, Nakkholmen, Lindøya, Hovedøya, Bleikøya, Gressholmen, Rambergøya og Heggholmen.

Christian Kroghs gate 16