Barn på Tøyen leker under Tøyenfest. Foto: Oda Berby

Områdeløft Tøyen i NRKs søkelys

Tirsdag 14. november setter NRK kritisk søkelys på kommunen og bydelens innsats med Områdeløft Tøyen. Bydelsutvalgsleder Line Oma tar kritikken som kommer frem på alvor, men peker også på at mye positivt har skjedd.

- Jeg tar ungdommene i dokumentaren på alvor, og bydelen tar med kritikken i det videre arbeidet med områdeløftet. Samtidig er det viktig å få sagt at områdeløftarbeid tar tid. Noen tiltak gir umiddelbar effekt som opprustning av bomiljøer (parker, lyssetting). Mens andre tiltak krever langsiktig endringsarbeid sammen med bydelens tjenestetilbud og frivillige. Det er derfor viktig å jobbe for en videreføring av områdeløftarbeidet etter 2019, sier Oma.

Områdeløft Tøyen er et områdeprogram over fem år (2014-2018) som skal bidra til at Tøyen oppleves som et trygt, inkluderende sted med en aktiv befolkning som ønsker å bli boende.

- Områdeløftet har skapt nye sosiale møteplasser og støttet opp om et formidabelt frivillig engasjement. Dette bidrar definitivt til et bedre bo- og oppvekstmiljø for de som vokser opp på Tøyen. Hundrevis av engasjerte beboere har bidratt til aktiviteter for barn og unge, skapt masse engasjement og skapt et lokalsamfunn vi kan være stolte av i bydelen vår. Naboer kjenner hverandre og mange føler seg tryggere. Områdeløftet har bidratt til at Tøyen er et bedre sted å bo, men det er begrensinger på hvilke problemer områdeløftet kan og skal løse..

Oma understreker at et områdeløft ikke kan løse alle problemer.

- En områdesatsing kan ikke løse de største utfordringene alene. Strukturelle samfunnsproblemer som fattigdom, tilgang til bolig- og arbeidsmarkedet og frafall i skolen krever tid og store ressurser. Med områdeløftmidlene kan vi sette ekstra fokus på områder som trenger ekstra tiltak, slik at det fysiske og det sosiale miljøet blir bedre, sier Line Oma.

Listen under viser noen av resultatene fra områdeløftarbeidet så langt. Når det kommer til fattigdom og kriminalitet peker Oma på at det kan være problematisk å bruke statistikk på den måten NRK gjør.

- Tøyen er et område hvor mange nyankomne flyktninger bosetter seg, og det er et transittområde hvor 1/3 av befolkningen flytter hvert år. Å bruke statistikk som måler fattigdom og sysselsetting for å bedømme om områdeløftet har lykkes eller ei er vanskelig; man måler ikke nødvendigvis de samme personene.

Nå arbeider bydelen med å utvikle et nytt områdeløft på Grønland.

- I tillegg til områdeløftet på Tøyen starter vi nå et helt nytt områdeløft på Grønland, som er hovedbasen til Sterling-ungdommene vi møter i dokumentaren, sier Oma.

Se også Områdeløft Tøyens hjemmesider

Utvalgte resultater fra områdeløftet OG fra satsing på skole og bibliotek:

Disse resultatene er ikke fra områdeløftet alene. Resultatene fra områdeløftet og andre tiltak gjennomført i områdeløft-perioden må ses i sammenheng, da andre virksomheter i Oslo kommune også har prioritert Tøyen i områdeløftperioden.

Se andre tiltak som er igang på Tøyen som et resultat av Tøyenavtalen

Tøyen skole skal være en kultur- og miljøskole med utvidet åpningstid, utvidet tilbud fra musikk- og kulturskolen og gratis halvdagsplass i aktivitetsskolen.

• Tøyen kulturstasjon gir gratistilbud til over 200 elever.
  • Oslo musikk- og kulturskole gir kunst- og håndverkundervisning til elever på 5.-7. trinn ved Tøyen skole.
  • 5-åringer fra bydelens barnehager gis et tilbud om kulturkarusell, dvs. ukentlig undervisning i musikk, teater og visuell kunst.
  • Samarbeidsavtaler med Naturfagsenteret og Naturhistorisk museum er inngått for å styrke Tøyen skoles satsing på natur-/miljøfag. Kurs for lærere og utprøving av undervisningsopplegg er videreført. Samarbeidet med Naturfagssenteret konsentreres om de eldste klassetrinn.
  • Flere lærere kurses i Norsk intensivt språkkurs (NISK).Målet med språkkurset er at elevene skal få større utbytte av å følge den ordinære opplæringen.
  • Gratis halvdagsplass på Aktivitetsskolen Tøyen har gitt en økning i deltakelsen fra bare 27 % i 2012 til full dekning for alle elever i 2017. P.t. har Tøyen skole 251 barn på AKS.

Elever ved Tøyen og Vahl skole kan bruke Tøyenbadet til halv pris.

Aktivitetshuset K1 er et områdeløftfinansiert kultur- og samfunnshus på Tøyen som åpnet mars 2017. Målet er at huset skal romme mangfoldige og inkluderende aktiviteter for hele befolkningen på Tøyen, der barn og ungdom har prioritet. Aktiviteter for barn og unge under 25 år får gratis lokalleie. Aktivitetshuset er i oppstartsfasen, men har allerede ca. 3500 besøkende pr uke i gjennomsnitt, og 200 ulike aktører som skaper aktivitet.

Biblioteket Deichman Tøyen har i områdeløftperioden blitt pusset opp og besøket har økt fra 124.000 besøk pr år til 300.000 pr år. I forbindelse med prioritering av Tøyen er det også bygget et nytt bibliotek, Biblio Tøyen, som bare er for ungdom mellom 10 og 15 år, med rekordhøye 60.000 besøk første år. Områdeløftmidler har også bidratt til å utvikle Deichman Tøyen som møteplass gjennom støtte til språktilbud, kulturaktiviteter og utvidet åpningstid før det ble meråpent.

Jobbtilbud for ungdom og jobbsøkerhjelp: I områdeløftperioden har det vært midler til å styrke bydelens satsing på jobbtilbud for ungdom. Gjennom tiltakene Sommerverkstedet, Ungdomsverkstedet og Ungdomsbasen har 70-90 ungdommer fra bydelen fått jobberfaring hvert år. På Aktivitetshuset kan ungdom bruke organisasjonen Jobbsøkerhjelpensom holder kurs og oppfølging for ungdom mellom 16 og 26 år med gode resultater.

Satsingen på bomiljø i de kommunale boligene på Tøyen er styrket, blant annet gjennom opprettelsen av et eget bomiljøkontor, opprettelse av gårdsstyrer i flere av de kommunale gårdene og økt frekvens på oppfølgingsbesøk og oppfølging av naboklager. Det er også gjort oppgraderingsarbeid inn- og utvendig i flere kommunale gårder, samt iverksatt belysningstiltak.Områdeløftet har også støttet en rekke prosjekter for å gjøre bomiljøet bedre i borettslag og sameier ved å gi økonomisk støtte til nabofester, lekeplasser, mer lys, utrulling av plen og plattinger.

Kulmis forum er en forening som har sprunget ut fra Områdeløft Tøyen og det norsk-somaliske miljøet i gårdsstyrene på Tøyen. I denne frivillige foreldregruppen deltar både kvinner og menn, og de har blant annet satt i gang leksehjelp for barn, folkehelse- og bomiljøarbeid.

Sosialt entreprenørskap er en satsing i Områdeløft Tøyen, og er drevet gjennom organisasjonen Tøyen Unlimited. Satsingen har på kort tid etablert seg som et viktig samlingspunkt for lokale ildsjeler på Tøyen. Hensikten med prosjektet er å utvikle innovative ideer til hvordan sosiale problemer kan løses gjennom sosialt entreprenørskap og lokal forankring. Ved å utvikle en unik inkubatormetodikk for nabolaget har Tøyen Unlimited og Områdeløft Tøyen blitt en kunnskapshub og inspirasjonskilde lokalt, nasjonalt og til dels internasjonalt. I dag er det 15 aktive «Unlimiters» som driver sosiale foretak innen kultur, medier, medvirkning, folkehelse, catering mm. En av de sosiale entreprenørene som startet i Tøyen Unlimited er nominert til Årets Sosiale Entreprenør 2017 av Ferd.

Tøyen Sportsklubb (TSK) ble startet i 2015 og har nå hele 1300 medlemmer og et svært høyt aktivitetsnivå. Medlemsavgiften er kun 100 kr pr. år. Klubben organiserer ledertreningsprogrammet Tøyenakademiet som er for ungdom og unge voksne – hele 70 lokale ungdommer har deltatt. TSK har gått i bresjen for å få ny flerbrukshall på Tøyen. Midlertidig flerbrukshall kommer i løpet av 2018. Gjennom Ø på Snø har sportsklubben stått for gratis skiutstyr og gratis vinterpass til hele Jordal ungdomsskole og alle bydelens 7. klassinger.

Ny lokal frivillighet har blomstret opp. Rundt 20 nye lokale frivillige organisasjoner har vokst frem i Områdeløft Tøyen-perioden. Organisasjonene er til sammen drevet av flere hundre lokale ildsjeler med tilbud til flere tusen i lokalmiljøet.

Her er noe av den nye lokale frivilligheten som har vokst frem på Tøyen: Tøyen Sportsklubb, Tøyen 5-årsklubb, Tøyen Bazar, Tøyenravnene

Frivillig organisasjon Aktivitet
Tøyen Sportsklubb Aktiviteter innen fotball, taekwondo, sjakk, basketball, capoeira, hip-hop, zumba, yoga, strikking, Legobygging, friluftsliv, sykkel, snowboard og slalåm, spenst/styrke/hurtighet og allidrett. Driver også ledertrening- og frivillighetsopplæring til ungdom mellom 15-25 år gjennom Tøyenakademiet.
Tøyen 5-årsklubb Et tilbud til alle førskolebarn og foreldre som sogner til Tøyen skolekrets.
Tøyen Bazar Et nabolagsmarked som holdes hver siste søndag i måneden på Aktivitetshuset K1.
BarneTØYen Butikk hvor man kan bytte eller kjøpe brukte barneklær på Tøyen. Butikken driftes på frivillig basis. Frem til de har funnet et passende lokale arrangeres byttemarkeder.
Tøyenravnene Tøyenravnene jobber for å skape trygghet, trivsel og tilhørighet og bidrar til at barn og unge får en trygg oppvekst på Tøyen
T-Town Ungdommer (12-21 år) fra de kommunale blokkene på Tøyen som organiserer fester, arrangementer og kurs
Tøyenkoret Sosial møteplass for alle som vil være med å synge. Vi er politisk og religiøst uavhengige. Koret er åpent for alle, man trenger ikke sangerfaring. Ca. 40 aktive
Tøyen FamilieFunk En møteplass for familier i bydel Gamle Oslo. Her kan småbarnsfamilier danse til soul eller funk, eller slå av en prat over en kaffe.
Tøyen Boligbyggelag Et medlemsbasert sosialt boligbyggelag som skal utvikle beboerstyrte, rimelige, ikke-kommersielle boligtilbud i bydel Gamle Oslo.
Håp kompetanse En organisasjon for ungdommer og barnefamilier med utspring i det norsk-somaliske miljøet. Ønsker å gi de unge en bedre framtid ved å knytte sammen skole, hjem, foreldre og barn. Arbeider for å forebygge kulturkollisjoner som kan oppstå i disse feltene.
Tøyen Improkor Improkor med base på Aktivitetshuset K1
Tøyen skyggeteater Teatergruppe med base på Aktivitetshuset K1
Tøyen Skoles orkester Musikk og kulturprogrammet har siden starten vært i kontinuerlig utvikling og ble høsten 2013 et fast tilbud. Alle elevene fra 2. til 7. klasse får opplæring på instrument i musikktimene på skolen. Gjennom Oslo musikk og kulturskole får elevene også tilbud om spilletimer og orkestersamspill etter skoletid.
Tøyen kino Tøyen kino er en månedlig kinokveld på Tøyen bibliotek med filmvisning og et kulturelt innslag (konsert, debatt etc.) relatert til filmen.
Coyaah Dancehall Tøyen Cooyah Dancehall Tøyen har som formål å ha et dansetilbud til barn og unge i Gamle Oslo, med hovedfokus på Tøyen
Tøyen Fotoklubb En gruppe ungdommer fra Tøyen skole som lærer fotografienes kunst sammen med fotograf Oda Berby. Har møter og utstilling i K1.
Plikt, rettigheter og lojalitet Tidsskrift
Zanobia dansegruppe Gruppe med flyktningeungdommer bosatt i Oslo som danser folkedans
Sammen om en jobb Frivillig organisasjon som driver en mentorordning mellom unge arbeidssøkere med innvandrerbakgrunn og kunnskapsrike eldre med lang erfaring fra norsk arbeidsliv.
Kulmis Forum Forening som har sprunget ut fra det norsk-somaliske miljøet i gårdsstyrene på Tøyen. I denne frivillige foreldregruppen deltar både kvinner og menn, og de har blant annet satt i gang leksehjelp for barna som har behov for det. I tillegg er de aktive bidragsytere på sosiale møteplasser på Tøyen, slik som i nabolagsarrangementet Tøyenfest.
Foreninga! Rigger og legger til rette for for store og små arrangementer på Tøyen