Illustrasjon: Grindaker. Her ser du hvordan uteområdet knyttet til Breigata barnehage og Grønland Flerkulturelle seniorsenter skal se ut.

Tryggere uteområde for eldre og barn i Breigata på Grønland

I Breigata deler seniorsenter, barnehage og beboere bakgård. Uterommet er preget av forsøpling, rotteproblematikk og narkotikaomsetning. Nå jobber Bydel Gamle Oslo og Omsorgsbygg sammen om å oppgradere uteområdet for og med de som bruker området mest. Landskapsarkitekt Grindaker presenterte nylig tegningene som viser hvordan den nye uteplassen skal se ut.

Bydel Gamle Oslo skal oppgradere uteområder knyttet til fem ulike barnehager på Grønland og Tøyen i løpet av 2020 og 2021. Første adresse ut er Breigata 3-5-7.

– Tegningene av hvordan uteområdet skal se ut er et resultat av godt samarbeid mellom bydelen og områdeløft, Omsorgsbygg og ikke minst de som til daglig bruker dette området, sier Nina Tufte, prosjektleder i Bydel Gamle Oslo.

– Oppgraderingen vil bli gjennomført i høst og bydelen er i gang med å involvere berørte parter på de øvrige adressene som skal oppgraderes, legger hun til.

Innbyggerne ble involvert til tross for Korona

Et sentralt prinsipp i områdeløft er å involvere innbyggerne i utviklingen av nye prosjekter. Til tross for den krevende situasjonen rundt koronapandemien har bydelen lagt vekt på å lytte til de som bor i området.

– Vi som jobber her opplever at gjestene ved seniorsenteret og vi ansatte har blitt lyttet til i prosessen. Det er fint å se at prosjektet og måten seniorene har blitt involvert på engasjerer. De mener det er viktig at uteplassen er et sted hvor de kan føle seg trygge og gleder seg til å ha en hage som er mer tilgjengelig enn i dag, sier Anne Ilseng, daglig leder ved Grønland flerkulturelle seniorsenter.

Anne snakker varmt om hvordan områdeløftet har invitert både ansatte og seniorer til å bidra i prosessen, men innrømmer at det har vært utfordrende. Koronaepidemien medførte at seniorsenteret måtte stenge ned halvveis i arbeidet.

– Tidspress kombinert med koronapandemien gjorde at vi måtte tenke nytt. Områdeløft samarbeidet med Leva Urban Design og Grindaker om dette. Noen brukere har deltatt gjennom digital medvirkning, andre har bidratt ved hjelp av materiell vi sendte dem i posten og enkelte har blitt kontaktet direkte av de ansatte ved seniorsenteret, barnehagen og borettslaget, sier Tufte.

Hun mener bydelen har lært mye av denne erfaringen, som de vil ta med seg videre i arbeidet med de øvrige adressene som er involvert i prosjektet.

Byråd for byutvikling Hanna E. Marcussen er øverste ansvarlig for områdesatsingene i Oslo kommune og er imponert over måten innbyggerne er blitt involvert på i en spesiell og krevende tid.

– Dette er et godt eksempel på hvordan områdeløft bidrar til gode nabolag og trygge nærmiljøer for både barn og voksne. Det har skjedd mye på Grønland og Tøyen de siste årene, og dette blir enda en verdifull erfaring kommunen og de flinke folkene i Områdeløft Grønland og Tøyen kan ta med seg videre, sier Marcussen.

Tryggere uterom handler om både fysiske tiltak og sambruk

Mange føler på utrygghet i uterommet slik det er i dag. De opplever en del uro knyttet til uvedkommende som bruker området til for eksempel salg av narkotika. I tillegg ligger det ofte mye søppel rundt omkring, rotter er en utfordring og det er veldig mørkt om kvelden.

– Foreldrene i barnehagen er spesielt opptatt av konkrete tiltak som kan gjøre den tryggere for barna. Det har blant annet vært spesielt viktig å få gehør for at vi trenger et tak som beskytter barna fra ting som faller ned fra balkongene på området. Bedre, mykere underlag og mulighet for variert lek og fysisk aktivitet er noe vi gleder oss til, forteller Ann-Karin Gregersen, leder i Breigata barnehage. Ansatte og brukere av seniorsenteret er opptatt av mer belysning og ønsker en ny port velkommen.

– Vi ønsker å bidra til å endre dette aktuelle uteområdet på en måte som inviterer til både sambruk og oppdelt bruk. Vi ser at bruken av fellesarealene over tid ikke har vært optimal, og gjør nå en del tiltak som gjør dette området bedre og tryggere å bruke. Det blir blant annet port med adgangskoder, slik alle som har behov for tilgang skal få dette. Det blir også en bedre renovasjonsløsning, sier Kåre Grovan, eiendomsansvarlig i Omsorgsbygg.

Nina Tufte understreker at man etter ett års tid vil evaluere om å lukke igjen uterommet med ny port har gitt ønsket effekt.

-Andre prosjekter som det jobbes med i Olafiagangen og i gata Grønland kan også bidra til at området generelt blir tryggere. På sikt kan man kanskje ta bort porten slik at bakgården kan brukes av alle. Men foreløpig tar vi mest hensyn til de vi mener trenger trygghet mest; nemlig barn og eldre, presiserer Tufte.

Fakta:

Breigata er en av fem barnehager som skal få oppgraderte utearealer i 2020/2021

Barnehagen ligger i Breigata 3-5-7.

De andre barnehagene som skal oppgraderes er:

Sommerfryd, Hagegata 29

Lakkegården, Heimdalsgata 19-21

Grønland torg, Hagen, Smalgangen 17

Grønland torg, Tunet, Smalgangen 22

Områdeløft Grønland og Tøyen er en del av Områdesatsingene i Oslo og varer fra 2019-2026.