Historisk Iftar i Bjørvika samlet over 200 personer

Historisk Iftar i Bjørvika samlet over 200 personer

Bydel Gamle Oslo arrangerte i samarbeid med Muslimsk dialognettverk gateiftar for første gang i bydelen. Over 200 personer, både muslimer og ikke-muslimer, samlet seg for å bryte fasten i en historisk iftar i Stasjonsallmeningen, Bjørvika onsdag før solnedgang.

"Det er en stor glede å ønske så mange velkommen til den første gateiftar i Bjørvika," sa fungerende BU-leder Gyda Kjekshus til de fremmøtte.
"Det er viktig at vi som by og bydel tar vare på mangfoldet i samfunnet gjennom slike initiativer som i dag, som viser at Oslo er en by som står for fellesskap og inkludering. For mangfoldet er en styrke. Når feirer våre ulikheter og lærer av hverandre, kan vi vokse og utvikle oss som individer og som samfunn. Vi møtes her i fred og respekt, blir kjent og bygger fellesskapet videre."

Fungerende BU-leder Gyda Kjekshus holdt åpningstalen. Foto: Liban Abukar Kahiye / Bydel Gamle Oslo

Pent dekket langbord med blomster fra Bjørvika Blomster og lånte duker fra Fæbrik var satt opp i byrommet. Lyslenker rammet inn teltene og skapte en magisk stemning. En rekke frivillige bidro til arrangementet med engasjement for å skape en inkluderende og velkommen atmosfære for alle. Kultur og næringsforeningen i nabolaget, Bjørvika foreningen ved Ida Gravdal Haldorsen, betalte for blomster og is fra Paradis.

Mange hadde møtt opp for å bryte fasten. Liban Abukar Kahiye / Bydel Gamle Oslo
Yaseen Saeed stod for bønnerop, adhanen, i Bjørvika. Liban Abukar Kahiye / Bydel Gamle Oslo

Etter bønnerop 18.37 ble meze fra Mela Café servert og fasten brutt i fellesskap.

"Et flott initiativ fra Bydel Gamle Oslo som ga enda flottere resultat. Dette er inkludering i praksis der gevinsten for samfunnet er enorm," sier Arshad Jamil, talsperson for Muslimsk Dialognettverk.

Domprost Pål Kristian Balstad benyttet anledningen til å snakke om fasten hos både muslimer og kristne. "Fred skaper vi ikke alene, men sammen," konkluderte han.

Blant de fremmøtte var domprost Pål Kristian Balstad, her intervjuet av UngJobb ungdommer. Foto: Liban Abukar Kahiye / Bydel Gamle Oslo
Team Frivillighet smiler etter vellykket gjennomført arrangement! Foto: Liban Abukar Kahiye / Bydel Gamle Oslo

"Team Frivillighet og Aktivitet vil takke alle frivillige og samarbeidspartnere som var med å sette rammene for denne vakre kvelden. Dette viser hva vi kan få til når bydelen og frivilligheten samarbeider. Især var det flott å se så mange nye frivillige som vanligvis ikke er med på våre aktiviteter. Det er et stort engasjement og mange ildsjeler i Bydel Gamle Oslo," sier prosjektleder Julie Granerud som har stått for store deler av organiseringen.

Det var i fjor at Bydel Gamle Oslos bydelsutvalg la frem forslag om en markering av Ramadan i bydelen, som førte til gateiftar i Bjørvika i regi av bydelen i år.