Rekordmange søkere på sommerjobber for ungdom - En gyllen mulighet for arbeidserfaring!

Bydel Gamle Oslo skal i 2024 gi 800 jobber til ungdommer mellom 13 og 23 år gjennom satsningen UngJobb. Omtrent halvparten av jobbene tilbys i sommerferien. Med en overveldende respons på 638 søknader, understreker dette initiativet den sterke interessen og behovet for arbeidserfaring blant ungdom i bydelen.

- Hensikten med å tilby sommerjobber til ungdom er for å gi dem en smakebit på arbeidslivet, arbeidserfaring til CVen, referanser og mulighet til å tjene egne penger, sier prosjektleder Rikke Marie Fjell Jørgensen.

- For mange av disse ungdommene vil dette være deres første jobb, en viktig milepæl i deres liv og karriere. De vil lære viktige ting om arbeidslivet, og få kurs om regler og rettigheter.

Rikke sammen med resten av UngJobb-gjengen. Foto: Bydel Gamle Oslo

Det er bydelsutvalget i Bydel Gamle Oslo som i fjor satte mål om 800 deltids- og sommerjobber for ungdommer i bydelen i løpet av 2024. Dette er en økning fra 700 jobber i 2023 og 650 jobber i 2022.

- Vi vet at ungdom ønsker å få seg arbeidserfaring og tjene egne penger, og sommerjobbsatsninga i bydel Gamle Oslo er byens aller beste. Vi skal fortsette å satse på den i årene som kommer, sier BU-leder Agnes Nærland Viljugrein.

- Jeg ønsker ungdom som skal ut i sin første jobb masse lykke til. Jeg håper du får erfaring og lærer deg ting som blir nyttige seinere i livet! Sånn var det for meg i min første sommerjobb.
En kaffelatte? Vær så god! Foto: Åsmund Holien Mo / BOW

En stor del av jobbene tilbys av bydelen og kommunale aktører som verksted, UngeBybønder, innholdsproduksjon til sosiale medier, barnehage og UngeForskere. I tillegg er det langvarige samarbeidet mellom Bydel Gamle Oslo og næringslivet i bydelen er en viktig del av puslespillet for å tilby gode arbeidssteder.

- Vi i Bjørvikaforeningen er stolte av det langvarige samarbeidet med Bydel Gamle Oslo. Sammen har vi skapt et bredt spekter av nye jobber i alt fra medvirkning og forskning, servering og reisenæringen, til egne crew som jobber med arrangementer, sier leder i Bjørvikaforeningen Ida Gravdal Haldorsen.

- Arbeid for unge er en viktig byggestein i hver og ens reise fra barn til voksen. Vi vil fortsette samarbeidet i økt takt, slik at Bjørvika — og hele bydelen vår, er et raust og godt sted å vokse opp.

Aditi og Njål fikk sommerjobb på Kiwi gjennom UngJobb. Foto: Ric Francis

Bydelen samarbeider med over 60 private og offentlige bedrifter, organisasjoner og foreninger. Thon Hotel Opera, Deichman og Øyafestivalen er blant samarbeidspartnere som har vært avgjørende for å kunne tilby jobber av kvalitet som kan gi ungdommene relevant arbeidserfaring.

- Vi ønsker å være en døråpner for ungdommer som ønsker seg ut i arbeidslivet, og gleder oss til å ønske nye ungdommer velkommen til sommerjobb også i år, sier direktør Marte Sæther.

- Vi ønsker å være en ressurs i lokalsamfunnet som bidrar til å bringe turister og kunder til Bjørvika, men også inkludere lokalmiljøet.
Det er viktig for oss at Thon Hotel Opera er en viktig bidragsyter, og selvfølgelig at våre ungdommer blir kjent med oss og vår fantastiske bransje.

Duc hadde sommerjobb med å lage innhold på sosiale medier. Foto: Åsmund Holien Mo / BOW

Flere av samarbeidspartnerne har hatt gode erfaringer med å tilbyr sommerjobber for ungdom år etter år.

- Samarbeid med UngJobb er nyttig og lærerikt for oss. Vi håper at vi de neste årene kan introdusere stadig flere unge i nærområdene for meningsfylt arrangements- og festivalarbeid gjennom dette samarbeidet med bydelen, sier Jonas Prangerød fra Øyafestivalen.

Rikke Marie Fjell Jørgensen skal nå sammen med andre fra UngJobb teamet gå gjennom søknadene for sommerjobbene og kalle inn til gruppeintervjuer.
- Det er både mer effektiv og gir oss en mulighet til å se ungdommene i samspill med hverandre, forteller Jørgensen.

- Vi er takknemlige for det engasjementet og interessen vi har sett fra både søkerne og våre samarbeidspartnere, og har tro på at dette vil fortsette å øke i årene fremover.

UngJobb vil gjerne komme i kontakt med flere arbeidssteder som kan tilby deltidsjobber til ungdom! Hvis du er interessert i samarbeid eller ønsker mer informasjon, ta gjerne kontakt med ungjobb@bgo.oslo.kommune.no

Forfatteren genererte teksten delvis med AI og har revidert og redigert innholdet.