Fra fjorårets skøytebane i Olafiagangen

Snør på deg skøytene!

Fjorårets suksess gjentas: Lørdag kl. 12 åpner igjen skøytebanen i Olafiagangen for vintersesongen.

- Vinteraktivitet er et viktig satsingsfelt for bydelen i Olafiagangen. Skøytebanen var et populært tiltak i fjor, og bydelen ønsket å gjenta suksessen, sier Leo Rygnestad, prosjektleder i Bydel Gamle Oslo.

Skøytebanen åpnes lørdag 11. Desember og samme dag vil Vinterlek i Olafiagangen arrangeres med aktiviteter for store og små. Det blir mulighet for å låne skøyter for de som ikke har gjennom bua til Friluftssenteret i Gamle Oslo (FRIGO), som står på stedet og er bemannet fra kl 12:00 til 19:00 hver dag. Både skøytebanen og utlånsboden skal være bemannet gjennom hele vinteren.

Resirkulerbar skøytebane

- I år tester vi ut en ny type skøytebane. Den er noe mindre, i miljøvennlig plastdekke, som krever minimalt med vedlikehold og er resirkulerbar. Den bruker ikke strøm, så da er det ikke er behov for aggregat slik det var i fjor, sier Jens Jensen, prosjektleder i Bymiljøetaten.

- Vi beholder bordtennisbordene, som vi vet ble godt brukt i sommer, og lar de bli stående gjennom vinteren. Det er satt opp flere sitteplasser og laget sosiale soner, tilrettelagt for både voksne og barn. En liten miniskog av trær er plantet ut i samarbeid med prosjektet Oslotrær, så hele området blir grønnere gjennom vinteren.

Fra fjorårets skøytebane i Olafiagangen
Årets skøytebane er i plast, noe som gjør det mulig å holde banen i drift ut påskeferien. Målet med vinteraktiviteter i Olafiagangen er å holde området i aktivitet, samtidig som kommunen finner ut hvordan den mer permanente løsningen for byrommet blir. Det er også et mål å undersøke hva daglig tilstedeværelse over tid gjør med byrommet.

- For å nå kommunens mål rundt opplevd trygghet i Olafiagangen, er vi avhengig av et høyt aktivitetsnivå i byrommet, også om vinteren. Dette tiltaket gir oss mulighet til å teste vinteraktivisering av byrommet over tid, sier Rygnestad fra Bydel Gamle Oslo.

Fremtidens Supergrønland

Med støtte fra Områdeløft Grønland og Tøyen og satsingen på Bilfritt byliv samarbeider Bydel Gamle Oslo og Bymiljøetaten tett om å skape et aktivitetsområde for barn og unge i Olafiagangen.

Etableringen av skøytebanen er en del av konseptet Supergrønland, der det gjennom det siste året er testet ut utforming, aktiviteter og driftsmodell. Erfaringene fra sommer- og vinteraktivitetene skal evalueres i 2022, før planen er å etablere et permanent tilbud.

- Det å skape midlertidige aktiviteter i områder som skal utvikles på lengre sikt, er klokt. Mens vi venter på at Olafiagangen skal bli til et spennende leke- og aktivitetsområde, kan barn og unge ta området i bruk på en trygg og morsom måte. I en vinter der pandemien fortsatt preger livene våre, er en utendørs skøytebane et strålende tilbud. Utlån av skøyter sikrer at alle kan delta, uansett hvor mye penger foreldrene har. Samtidig sikrer økt bruk av byrommet til økt følelse av trygghet for alle som ferdes der, sier byråd for byutvikling Hanna E. Marcussen.

For å sikre et høyt aktivitetsnivå og bredde i tilbudet i Olafiagangen ønsker Bydel Gamle Oslo å styrke samarbeidet med Grønlands beboere, lokale lag og organisasjoner, samt næringslivet i området enda mer i 2022.

For mer informasjon kontakt:

Leo Rygnestad

Prosjektleder i Bydel Gamle Oslo