Av: Daglig leder Katharina Th. Bramslev.

Leder: Nå ser vi hvorfor bygg må være gode for helsa

Høst, ruskevær og mørketid. Når i tillegg smittevernstiltakene nå strammes inn, må vi forberede oss på en del innetid. Aldri har det vært tydeligere hvorfor helse og trivsel er så viktige kvaliteter for bygg og eiendom.

Gode bygg og områder er ikke bare miljø- og klimavennlige. De fremmer også helse, trivsel og livskvalitet.

Støynivå, luftkvalitet, utsyn, utsikt, tilgjengelighet, sikkerhet, sanseopplevelser og muligheter for aktivitet er bare noen kvaliteter som påvirker helse og trivsel i bygg.

Smittevern er et viktig og aktuelt tema når man snakker om helsefremmende bygg, som ikke minst alle som drifter og forvalter bygg bør ha kunnskap om. Da vi arrangerte frokostmøte for over 200 deltakere denne uken, delte Folkehelseinstituttet erfaringer og anbefalinger om Covid-19 og inneklima. Gikk du glipp av frokostmøtet kan du se det her.

Det er også interessant å merke seg at nettopp inneklima blir løftet frem som en viktig kvalitet av de rundt 500 som så langt har bidratt til å utvikle neste versjon av BREEAM-NOR.

For heldigvis finnes det gode verktøy for å jobbe systematisk med både miljømessige, sosiale og økonomiske kvaliteter i bygg og områder.

Et sted å starte er med Bygg21s kvalitetsprinsipper, som gir en forskningsbasert og helhetlig tilnærming til bygg og områder. Sertifiseringsordninger som BREEAM-NOR og BREEAM Communities hjelper deg videre å sikre kvaliteter gjennom hele prosjektet. Gode systemer, som BREEAM In-Use, er også viktig for å drifte godt. WELL er et annet verktøy, som fokuserer spesifikt på helse og trivsel.

Et godt eksempel er månedens prosjekt Parallell. Skanska har hatt byggets brukere i tankene hele veien, og sertifiserer bygget med både BREEAM-NOR og WELL. Resultatet er et bygg som treffer godt på kvalitetsprinsipper som å legge til rette for kontakt, aktivitet og opplevelser, gode lysforhold og godt inneklima.

Hos våre internasjonale partnere skjer det spennende utvikling innen helsefremmende bygg og eiendom. World Green Building Council (WGBC) lanserer 4. november et nytt rammeverk for helse og velvære. Du kan melde deg på den digitale lanseringen her.

To års arbeid har resultert i globale retningslinjer for helse og rettferdighet i det bygde miljøet. Målet til WGBC er å endre betydningen av helse og velvære for vår sektor. Vi følger dette arbeidet tett, og vil formidle disse verktøyene til det norske markedet.

Til tross for at vi nå går inn i en mørketid preget av smittevernstiltak, gleder vi oss over at bygg- og eiendomssektoren holder fokus på bærekraft. Nylig kunne vi ønske Hydro velkommen som medlem nr. 300! Nå setter vi inn neste gir, og sammen med FutureBuilt og NAL vil vi lage et møtested for bærekraft