Leder for kompetansheving i Grønn Byggallianse Anne Solgaard utvider nå tilbudet for kurs i klimagassberegninger.

Satser på e-læring i klimagassregnskap

Interessen for kursene i klimagassregnskap har vært stor siden oppstarten. Nå utvider vi tilbudet så enda flere kan lære å bestille og bruke klimagassregnskap.

En nøkkelfaktor for å lykkes med et klimavennlig byggeprosjekt, er å kunne beregne klimakutt som monner og å kunne anvende denne kunnskapen i bestilling, prosjektering og byggefase.

Klimagassregnskap kan være et solid verktøy – om det blir gjort riktig.

Det har bygg- og eiendomssektoren skjønt. Da Grønn Byggallianse høsten 2020 startet kurs i å bestille og bruke klimagassregnskap i byggeprosjekter, ble plassene revet bort.

Siden har vi holdt 15 kurs for over 350 deltakere. Vi har holdt både bedriftsinterne og åpne kurs. Mange selskap har også sendt alle sine prosjektledere på kurs, noe som vitner om at klimagassregnskap er topp prioritet for flere selskaper fremover. Interessen har vært stor, med ventelister på flere av kursene.

—Vi ønsker den sterke interessen hjertelig velkommen. Dersom alle kursdeltakerne anvender kunnskapen i praksis, vil de få systematisert kunnskap som gjør at vi effektivt kan kutte en betydelig andel av de store klimagassutslippene fra vår bransje, sier Solgaard.

Nå har vi satt i gang arbeidet med å gjøre kurset om til e-læring, slik at enda flere kan tilegne seg kunnskapen.

—E-læring har den åpenbare fordelen at du kan ta kurset der du er, når det passer for deg. I tillegg er det ingen plassbegrensninger, slik at alle som ønsker å lære å bruke og bestille klimagassregnskap kan komme raskt i gang, påpeker kompetanselederen.

Grønn Byggallianse vil i tillegg fortsette å holde klasseromskurs i klimagassregnskap.

Vil du stå først i køen når e-læringen er klar?

Sett deg på listen ved å sende en epost til administrasjonskonsulent Ann Kristin Schorre.  Du vil motta et uforpliktende tilbud når e-læringen er lansert.