Skifte sommerdekk eller vinterdekk på bilen?

Skifte sommerdekk eller vinterdekk på bilen?

1. Sørg for at kroppen er varm før du begynner, så unngår du belastningsskader.
  2. Sett bilen på et plant underlag. Unngå løs grus. Trekk til håndbremsen.
  3. Forsikre deg om at du jekker opp bilen på punkter som tåler belastningen. Mange skader bilen med jekken under hjulskift, noe som over tid kan forårsake store rustskader.
  4. Beveg deg aldri under en bil som kun står på jekk.
  5. Løsne hjulmuttere/bolter før bilen jekkes opp.
  6. Plassere hjulene riktig i henhold til «rulleretning». Noen dekk har piler/merke som viser rulleretning. Har du behov for å kjøpe bare to nye dekk, skal de beste dekkene skal sitte bak, ikke foran som mange tror. Dekkene slites mest på de hjulene som sitter på drivakselen. Men det er ikke nødvendigvis der du skal ha det beste grepet.
  7. Du skal ikke trekke til slik at det knirker. Mutteren skal trekkes til med cirka 11 kilo tiltrekningsmoment. Dette står i instruksjonsboken. Trekker du til det du makter, kan dette være minst dobbelt så hardt. For hardt tiltrukkede bolter kan bli ødelagte eller bli vanskelige å få av igjen.
  8. Sørg for å montere eventuelle sentreringsringer riktig. Feilmontering forårsaker ubalanse i hjulene.
  9. Sjekk lufttrykket på kalde hjul.
  10. Etter cirka 30 kilometers kjøring bør du sjekke om hjulmutterne/boltene sitter.

Byttdekk.com - markedsledende nettbutikk for dekk og felger

Byttdekk.com eies av Bytt Dekk Norge A/S som er et heleid datterselskap av Bythjul Norden AB som selger sommerdekk, vinterdekk og felger i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland og Storbritannia . Hele konsernet selger over 150 000 dekk og felger pr år og har 125 000 kunder. Byttdekk.com er ledende på salg av dekk i Norge og ble i 2011 og 2012 belønnet med en plass på Dagens Næringslivs eksklusive Gasselleliste for sin gode økonomiske utvikling og gode drift. Byttdekk.com er også eneste norske dekkforhandler på nett som er godkjent av Trygg E-handel. Byttdekk.com satser på kvalitetsdekk og har slagordet ”Dekk for norske forhold!”.

Byttdekk
Postboks: 6906 St Olavs Plass