Økt etterspørsel etter kontinentale vinterdekk

Økt etterspørsel etter kontinentale vinterdekk

Nettbutikken Byttdekk.com advarer mot økt etterspørsel etter kontinentale vinterdekk. Disse er farlige for norske vinterveier.

Kontinentale vinterdekkene er laget for kjøring på våte veier og høye hastigheter, og har derfor en hardere gummi enn nordiske vinterdekk. Dekkene viktigste egenskap er altså godt grep på våte veier takket være gode vannavvisningsegenskaper. På norske veier med minusgrader, is og snø betyr det derimot dårligere bremselengder og veigrep.

Denne høsten har Byttdekk.com opplevd en stor økning i salg av dekk av typen kontinentale vinterdekk. Konkurransen om å kundene blir stadig tøffere og mange fristes til å selge kundene kontinentale vinterdekk som ofte er billigere enn piggfrie vinterdekk laget for norske forhold.

- Disse dekkene har eksistert i lang tid, men interessen har aldri vært så stor som den er i år. Vi føler et ansvar for å advare mot den uheldige utviklingen. Om det er snø eller is på veien bør man kjøre med piggdekk eller piggfrie vinterdekk tilpasset norske kjøreforhold, sier Torkel Hallander, administrerende direktør i Byttdekk.com.

- Vi har også snakket med mange dekkverksteder som vi samarbeider med. De bekrefter utviklingen. Det kan virke som en del useriøse aktører i bransjen selger kundene denne type dekk uten å forklare hva som skiller disse dekkene fra vinterdekk tilpasset norske kjøreforhold. Fokuset på lavest mulig pris på dekk går ut over sikkerheten, sier Torkel Hallander.

Byttdekk.com eies av selskapet Bythjul Norden AB som også selger dekk i blant annet Sverige. De forteller at de ser samme trenden i Sverige.

Byttdekk.com - markedsledende nettbutikk for dekk og felger

Byttdekk.com eies av Bytt Dekk Norge A/S som er et heleid datterselskap av Bythjul Norden AB som selger sommerdekk, vinterdekk og felger i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland og Storbritannia . Hele konsernet selger over 150 000 dekk og felger pr år og har 125 000 kunder. Byttdekk.com er ledende på salg av dekk i Norge og ble i 2011 og 2012 belønnet med en plass på Dagens Næringslivs eksklusive Gasselleliste for sin gode økonomiske utvikling og gode drift. Byttdekk.com er også eneste norske dekkforhandler på nett som er godkjent av Trygg E-handel. Byttdekk.com satser på kvalitetsdekk og har slagordet ”Dekk for norske forhold!”.

Byttdekk
Postboks: 6906 St Olavs Plass