Eksplosjon i dekksalg på nett: - Én milliard kroner innen få år

Eksplosjon i dekksalg på nett: - Én milliard kroner innen få år

I dag selges det dekk i Norge for omtrent fem milliarder kroner. Andelen dekk solgt på nett er omtrent 250 millioner kroner. En av Norges ledende nettbutikker tror dekksalget på nett vil passere én milliard kroner innen få år.

I dag utgjør netthandel cirka 5% av den totale detaljhandelen i både Norge og Sverige. Salget av dekk er omtrent på samme relativt beskjedne nivå, ca 5% av det totale dekksalget.

En fersk rapport fra HUI Research antyder at det svenske nettsalget vil øke fra dagens 5% og kanskje helt opp til 13% innen fem år. En av Norges ledende aktører innen salg av dekk på nett er Byttdekk.com. De tror man vil se den samme utviklingen i Norge, og sannsynligvis enda raskere vekst innen dekkbransjen som er så umodne på nett.

- Vi regner med at det i år selges dekk på nett i Norge for omtrent 250 millioner kroner og forventer en sterk vekst i årene fremover. At det selges dekk på nett i Norge for én milliard kroner innen fem til syv år er svært sannsynlig. Dekkbransjen har vært trege med å komme seg på nett og har et enormt vekstpotensial, sier Stuart Shingler som jobber som webspesialist hos nettbutikken Byttdekk.com.

Utvalget på nett er større, prisene lavere og det er lettere å sammenlikne produkter og priser, er gode viktige argumenter for å handle dekk på nett i stedet for hos tradisjonelle dekkforhandlere. Stuart Shingler tror hele bransjen står overfor store endringer.
- Konkurransen er tøff innen dekkbransjen og marginene blir stadig mindre. For å overleve må man ha et bredt utvalg og svært lave priser. Mange av dagens aktører vil få det tøft fremover i konkurransen med nettbutikkene.

De nye handlevanene trenger ikke bety kroken på døren for landets mange verksteder, men de må tenke annerledes, tror Shingler. Byttdekk.com samarbeider i dag med et hundretalls verksteder. Kundene kjøper dekk på nett og får dem levert til sitt lokale verksted, der de blir montert og avbalansert.

For verkstedene er dette positivt, selv om de mister salget av dekkene.
- Det er vi som står for dekksalget, men verkstedene tjener penger på montering og avbalansering. I tillegg er mange verksteder flinke på mersalg og tilbyr kundene både webhotell, bilvask, bilservice og mye annet når de først er innom for å bytte dekk. Det blir omtrent som bensinstasjonene som ikke lenger tjener penger på bensin, men tjener penger på pølser, is og sjokolade, avslutter Stuart Shingler fra Byttdekk.com.

_____________________________________________

Byttdekk.com eies av Bytt Dekk Norge A/S som er et heleid datterselskap av Bythjul Norden AB som også selger sommerdekk, vinterdekk og felger i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland og Storbritannia . Hele konsernet selger over 150 000 dekk og felger pr år og har 125 000 kunder. Byttdekk.com er ledende på salg av dekk i Norge og ble i 2011 og 2012 belønnet med en plass på Dagens Næringslivs eksklusive Gasselleliste for sin gode økonomiske utvikling og gode drift. Byttdekk.com er også eneste norske dekkforhandler på nett som er godkjent av Trygg E-handel. Byttdekk.com satser på kvalitetsdekk og har slagordet ”Dekk for norske forhold!”.

Byttdekk.com - markedsledende nettbutikk for dekk og felger

Byttdekk.com eies av Bytt Dekk Norge A/S som er et heleid datterselskap av Bythjul Norden AB som selger sommerdekk, vinterdekk og felger i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland og Storbritannia . Hele konsernet selger over 150 000 dekk og felger pr år og har 125 000 kunder. Byttdekk.com er ledende på salg av dekk i Norge og ble i 2011 og 2012 belønnet med en plass på Dagens Næringslivs eksklusive Gasselleliste for sin gode økonomiske utvikling og gode drift. Byttdekk.com er også eneste norske dekkforhandler på nett som er godkjent av Trygg E-handel. Byttdekk.com satser på kvalitetsdekk og har slagordet ”Dekk for norske forhold!”.

Byttdekk
Postboks: 6906 St Olavs Plass