Raudåta skylt på land

Blogginnlegg -

Astaxanthin – naturens eget konserveringsmiddel

Kilden er raudåta

Calanus® Oil utvinnes av dyreplanktonet raudåte, Calanus finmarchicus. Dette 3-4 mm lange planktonet er nesten nederst i næringskjeden, og har i tillegg en kort livssyklus. Dette betyr at nivået på akkumulert tungmetall er langt under nasjonale og internasjonale grenseverdier. Dermed unngår man at oljen må igjennom omfattende renseprosesser. Det at raudåteoljen i liten grad trenger raffinering medfører at oljen beholder mye av sine opprinnelige næringsstoffer, deriblant Astaxanthin.

Astaxanthin er rødt

Astaxanthin tilhører karotenoid familien, og produseres av mikroalger som en beskyttelse mot ultrafiolett stråling. I havet forplanter dette seg ved at raudåta spiser mikroalgene, mens arter lenger opp i næringskjeden, som for eksempel villaks og sjøørret, spiser raudåta. Astaxanthin er rød på farge og det er denne rødfargen som fargesetter blant annet laks, krabbe, hummer, reker og raudåte.

Forhindrer at oljen harskner

Raudåta inneholder naturlig Astaxanthin som er kjent for å motvirke harskning. Astaxanthin fungerer som et naturlig “konserveringsmiddel” for oljen, og bidrar dermed til å motvirke harskning.

I Calanus® Oil utnyttes disse egenskapene som en naturlig stabilisator. Dette er naturens egen måte å sørge for at oljen har en frisk og god kvalitet, som holder lenge. Dette er grunnen til at vi mener Calanus® Oil er en fortreffelig omega-3 olje til norske forbrukere.

Visste du forresten at raudåta bruker Astaxanthin som en «solkrem» for å beskytte seg mot skadelig stråling fra solen når den oppholder seg i havoverflaten og beiter på planteplankton.

Er ikke naturen fantastisk?