Derfor er omega-3 bra for hele familien

Derfor er omega-3 bra for hele familien

Omega-3 er flerumettede fettsyrer som er svært viktig for kroppen og helsen, for både liten og stor. Vi klarer ikke å produsere disse fettsyrene selv i tilstrekkelig grad. Derfor er det nødvendig å få det i seg via kostholdet.

Disse essensielle fettsyrene er viktige både for den fysiske og psykiske helsa vår. De marine fettsyrene EPA og DHA bidrar til hjertets normale funksjon ved inntak av 250 mg EPA og DHA daglig. DHA bidrar i tillegg til å opprettholde normal hjernefunksjon og normalt syn. Det forutsetter daglig inntak av 250 mg DHA.

Gjennom hele året

Helsemyndighetene anbefaler at man får i seg tilstrekkelig med omega- 3 gjennom hele året. Det kan dekkes via kosten, og man kan ta det som kosttilskudd produsert fra havets herlige råstoffer. Calanus® Oil er omega-3 fra Nord-Norge, og oljen gjenspeiler den samme fettsyreprofilen som råstoffet den er hentet fra, nemlig Norskekystens egen raudåte. Oljen utvinnes altså som den er fra hoppekrepsen raudåte, helt uten unødvendig prosessering og raffinering.

Mange helsefordeler

Ved et trofast og jevnt inntak av omega-3 vil man oppnå alle de positive sidene som de essensielle fettsyrene gir hjertet, hjernen og synet vårt. Dette er viktig for oss allerede før vi kommer til verden, altså fra vi befinner oss i mors liv under svangerskapet. Behovet for omega-3-fettsyrene følger oss videre på hele livets landevei. Fra fødsel og spedbarnsstadiet til barne- og ungdomsårene, opp i de voksnes rekker, til vi blir eldre, og til vi syvende og sist avslutter et langt liv. Hele familien trenger omega-3.

Vi er alle forskjellige, vi har ulike forventninger og vi stiller ulike krav til oss selv og samfunnet som vi er en del av. Men det vi nok har til felles, er et ønske om å leve så sunt og aktivt som mulig den tiden vi er her. Sammen med balansert kost og sunn livsstil, kan inntak av de gode fettsyrene bidra til at hjertet fungerer normalt, og at hjernen og synet opprettholder normal funksjon så lenge det er mulig.

Variert og balansert kosthold

Omega-3 bidrar til å opprettholde god funksjon av hjernen, herunder synsfunksjoner. Kostholdet i den vestlige verden har stort overskudd av omega-6, så det er ganske lett å få nok omega-6 i kosten. Det er litt vanskeligere med omega-3 om du ikke spiser fet fisk, men med fokus på sunn mat med omega-3, samt et godt tilskudd, kan du balansere fettsyrene du inntar.

Dette kosttilskuddet er også tilsatt vitamin D, hvilket støtter immunforsvarets normale funksjon, er viktig for skjelettet ditt, støtter normal muskelfunksjon, og bidrar til at du tar vare på musklene dine.

Calanus® Oil utvinnes fra det marine krepsdyret raudåte, verdens mest tallrike dyreart og vår største høstbare og fornybare marine ressurs. Raudåte høstes på en bærekraftig måte i kyst- og havområder utenfor Nord-Norge, med skånsom og miljøvennlig teknologi.

Calanus® Oil er kapsler med omega-3 fettsyrene EPA, DHA og SDA i samme mengde og sammensetning som du finner det i råstoffet raudåte. D-vitamin er lagt til, men ingenting er trukket fra.

*Bidrar til normal hjertefunksjon ved inntak av minimum 250 mg EPA+DHA per dag. Bidrar til normal hjernefunksjon og normalt syn ved inntak av minimum 250 mg DHA per dag. Vitamin D bidrar til å opprettholde normal muskelfunksjon.