​Hvordan slapper du av?

​Hvordan slapper du av?

Camilla har 15 års erfaring fra yoga, og underviser i klassisk yoga, hatha yoga, yin yoga og vinyasa tillegg til meditasjon.

Jeg tar en rekke pauser i løpet av dagen, og i det siste har jeg fulgt litt ekstra med på hva jeg gjør i disse pausene? Jo, som regel så strekker jeg meg etter «noe» å slappe av med, gjerne sosiale medier, mailen, avisoverskrifter eller sjekker om det har skjedd noe. Jeg bruker pausene mine på nye distraksjoner. Det er bare mer «inn». Mer å forholde seg til, og ikke en pause og et hvilende sted.
Så for å skape pauser har jeg funnet frem til en metode jeg i tidligere perioder brukte flittig, en metode med flere stopp – der jeg ikke gjør noen ting, og DET er en vitamininnsprøytning skal jeg si. En WOW effekt og jeg føler meg faktisk fornyet og vitalisert i etterkant.

Her er oppskriften på en liten 1-minutters – jobbe – pause, slik jeg gjør den i løpet av arbeidsdagen enten det er på hjemmekontoret eller på arbeidsplassen (kanskje på et møterom, ute på en benk eller på et annet sted på jobben der du kan være litt alene et lite minutt).

1) lukk øynene dine

2) hvil armene i fanget eller på armlenet på stolen

3) Pust rolig

4) Fokuser innover, på pusten din

5) Om du blir oppmerksom på at tankene dine har vandret til et annet sted, vennlig fokuser tilbake på pusten din.

6) Om det er veldig vanskelig å fokusere på pust – så kan du telle på pusten. Telle hvor langt du kommer på et innpust, og hvor langt du kommer på et utpust.

Det er alt. Jeg pleier å bruke klokke-funksjonen «Nedtelling» på telefonen min, og tar den telle ned fra ett helt minutt for meg. Også har jeg valgt en litt hyggelig lyd som minner meg på at minuttet er passert

Dette forsøker jeg å gjøre et par ganger om dagen. Og selv det, to skarve minutter, det er vanskelig. Jeg finner ALLE gode grunner for ikke å gjøre det. Overbeviser meg selv om at det er viktig å være oppdatert, sjekke e-post, være «på» og klar. Selv om jeg vet, og all forskning viser, at selv en liten pause er med på å skjerpe sansene, bli mer konsentrert og skjerpet. Vi blir bedre utgaver av oss selv ved å ta slike små pauser, bedre arbeidstakere, bedre kolleger, mindre stress, bedre immunforsvar og får bedre dager.