Slik sikrer du deg nok omega-3 året rundt

Slik sikrer du deg nok omega-3 året rundt

Omega-3 omtales ofte som essensielle fettsyrer. Disse må tilføres via kosten eller som tilskudd siden kroppen ikke er i stand til å lage dette selv. Essensielle næringsstoffer betyr at de er helt nødvendige.

De marine fettsyrene EPA og DHA og den vegetabilske fettsyren ALA, er de tre viktigste fettsyrene for oss mennesker.

Omega-3 er viktig igjennom hele året

Helsemyndighetene anbefaler at man får i seg tilstrekkelig med omega-3 gjennom hele året. Fra gammelt av het det at man skulle ta tran i måneder med r. Dette var imidlertid før man fikk kunnskap m omega-3 fettsyrene betydning, og man tidligere kun kjente til betydningen av vitamininnholdet. I dag vet vi at de gunstige effektene av omega-3 fettsyrene oppnås ved et jevnt inntak over hele året.

I kostholdet vårt er feit fisk er den viktigste kilden til omega-3 fettsyrer. Det er viktig å huske på at det er kun små mengder omega-3 i vanlig hvitfiskfilet, fiskekaker og fiskepudding. Det er i fiskefettet man finner omega-3. Gode kilder er sild, makrell og laks.

Er du en av de som sjeldent spiser feit fisk. Da kan det være smart å ta et kosttilskudd med omega-3 i tillegg.

Abonnement hjelper deg

Mange opplever at det er en utfordring å huske å kjøpe inn ny omega-3 i butikken. Starter du et abonnement på Calanus® Oil så får du tilsendt nye esker jevnlig slik at du unngår å bli fri. På den måten er du sikrere på å få tilført din daglige dose omega-3 året rundt.

Calanus Helse har et lett tilgjengelig kundesenter som alltid gjør sitt beste for at du skal bli fornøyd. Ønsker du tilpasninger i abonnementet så gjøres det enkelt ved å kontakte oss. Som abonnent på Calanus® Oil er det du som er sjefen, og bestemmer hvordan mye og hvor ofte du vil ha dine leveringer.

Calanus® Oil inneholder essensielle omega-3 fettsyrer, vitamin D, astaxanthin og steroler.

Omega-3 fettsyrene DHA og EPA bidrar til hjertets normale funksjon. Den gunstige virkningen oppnås ved et daglig inntak av 250 mg EPA og DHA. Vitamin D bidrar til immunsystemets normale funksjon og normal muskelfunksjon.