​Friend of the Sea

​Friend of the Sea

Friend of the Sea

Bærekraftsorganisasjonen Friend of the Sea® har sertifisert selskapet Calanus, som høster Calanus finmarchicus og lager helse- og ernæringsprdukter, blant annet Calanus® Oil, til verdensmarkedet. Dette gir deg som forbruker en trygghet for at høsting av råstoffet og produksjonen av Calanus® Oil er gjort på en bærekraftig måte.

Friend of the Sea® ( https://friendofthesea.org/ ) er en av verdens mest anerkjente sertifiseringer for bærekraft med mål om å bevare livet i havet. Selskapet Calanus kan derfor merke sin Omega-3 olje med den miljøvennlige etiketten Friend of the Sea.

«Høsting av Calanus finmarchicus, som er en av verdens største marine ressurser, er en av løsningene på å sikre nok tilgang på omega-3 til verdens befolkning «, sier Dr. Ole Petter Pedersen, leder for teknologi og bærekraft i Calanus. “Denne sertifiseringen bekrefter at høsting av dyreplankton skjer etter aksepterte bærekrafts-prinsipper. Vi strekker oss langt for å kunne tilby helseprodukter i verdensklasse fra Norskehavet».

«I Calanus er bærekraftig høsting ( https://calanushelse.no/baerekraftig-hosting/ ) og produksjon et viktig kundeløfte. Bærekraft og sporbarhet er ikke bare et markedsføringsbudskap for oss. Vi er banebrytende i utnyttelsen av denne enorme ressursen som representerer en ny og bærekraftig kilde til næringsstoffer for menneskene i hele verden. Vi tar ansvaret alvorlig, og er stolte av å lede an i denne utviklingen», sier Jan Erik Olsen, leder for salg og markedsføring.

Friend of the Sea®- godkjenningen gis av World Sustainability Organization. Calanus er stolte av å ha blitt tildelt denne sertifiseringen, som er en viktig brikke nå når selskapet tidobler produksjonskapasiteten i den nye fabrikken på Sortland i Vesterålen. Produksjonsanlegget starter opp i februar 2021.