Finnmark printet rett på finér.

Blogginnlegg -

De nye Canon-løsningene gir muligheter som vi ikke har tenkt på tidligere

Kanskje er det verdens nordligste installasjon av Canon Colorado og Arizona. Og skal vi dømme etter interessen under lanseringen, blir det ikke mye dødtid på de nyeste investeringene hos Fagtrykk Idé i Alta.

Nytt produksjonssenter

Rammen var satt, med fine høstfarger og et kjølig drag i lufta som forteller at det går mot kaldere og mørkere tider lengst nord i landet. Teknikerne hadde gjort seg ferdig, kundene var invitert, kjøttstykkene klare for grillen og arbeidsfilene klare for produksjon, for i nybygget på 1680 kvadratmeter hadde Fagtrykk Idé gjort alt klart for innvielsesfest og visning av sine nye grafiske muligheter. Det er ikke første gangen de befinner seg i fremste rekke, for i denne bedriften har de alltid ønsket å utnytte moderne produksjonsløsninger, noe som har resultert i landets største produksjonsmiljø nord for Trondheim. Nå inkluderer det altså splitter nye storformatløsninger fra Canon, i form av flatbedmaskinen Arizona 1380 XT, rullbaserte Colorado 1650 med sin unike UV Gel-teknologi, samt automatisk skjærebord. Vi huker tak i daglig leder Paul Håkon Nilsen midt i en gruppe med inviterte kunder. Hvordan skal dere få god inntjening på disse investeringene, Paul Håkon?

– Først og fremst ved at vi kan produsere en større del av oppdragene i eget hus. Det gir både bedre lønnsomhet og høyere servicegrad for kundene våre. Så ser vi at de nye Canon-løsningene gir muligheter som vi ikke har tenkt på tidligere, for eksempel ved at vi kan trykke på nye materialer og ved at også større opplag kan kjøres i Colorado, nærmest uten tilsyn, svarer Paul Håkon, samtidig som det produseres for fullt og nye gjester stadig ankommer Nord-Norges mest moderne grafiske produksjonshall. Der får de servert både mat og inspirasjon på øverste hylle.

Finnmark printet rett på finér og skåret automatisk på Zundt skjærebord.

Tre haller for bilfoliering

Hva med bilfoliering, dere har jo utstyrt det nye bygget med ikke mindre enn tre bilfolieringshaller pluss vaskehall?

– Kjøretøyfoliering er et kjempeviktig område for oss, vi dekorerer alt fra person- og varebiler til anleggsmaskiner og lastebiler. Der tror vi Colorado vil spille en viktig rolle for oss, med høykvalitets trykk på foliematerialer og med en robusthet som overlever selv de tøffeste vintrene her i Finnmark. For oss handler det i stor grad om å løse kundens oppgaver, uansett om den er stor eller liten. I tillegg ønsker vi en bedre dialog med konkurrentene våre, slik at vi også kan være en attraktiv underleverandør med lokal beliggenhet.

Utvidet grillsesong. Ingen innvielsesfest av Nord-Norges største produksjonssenter uten skikkelig bevertning.

Automatisering gir lønnsomhet

Med 140 deltagere på lanseringen i nybygget midt i september, er det ingen tvil om at det lokale næringslivet er nysgjerrige på hvordan de kan utnytte Fagtrykk Idés nye løsninger til å styrke sin egen markedsføring. Deltagerne fikk oppleve et imponerende produksjonssenter, med høy kapasitet på alle områder, og nå altså med storformatkombinasjonen som er blitt selve standarden for fremsynte grafiske bedrifter; Canon Arizona, Canon Colorado og automatisk skjærebord. Andre generasjon driver i Nilsen-familien er ikke i tvil om at automatisering er nøkkelen til suksess.

– Her er vi totalt 16 medarbeidere, og med høyere automatiseringsgrad kan vi produsere mer uten å øke lønnskostnadene. Vi har mange idéer til vekstområder, som taktilt trykk, interiørprodukter, akryl og annet. Det handler i utgangspunktet om å vekke fantasien til kunden, for mulighetene er enorme, sier en optimistisk leder av den familieeide bedriften. Noe mer du vil legge til før medarbeiderne kan runde av etter en hektisk og annerledes arbeidsdag? Samarbeidet med Canon har alltid fungert bra, og vi er kjempefornøyd med at Anton Strand og Henning Hagelund tok turen nordover og deltok på åpningen, viste eksempler og delte av erfaringer fra andre med tilsvarende produksjonsløsninger, avslutter Paul Håkon Nilsen.

Fagtrykk Idé åpnet nybygget med 1680 kvadratmeter for kundene midt i september. Ikke mindre enn 140 kunder benyttet seg av muligheten til å få inspirasjon til fremtidig markedsføring og kommunikasjon.
Fra dette produksjonssenteret er det knapt grenser for hvilke grafiske produkter som kan leveres. Ingen tvil om at det satses klokt fra Fagtrykk Idé.
Rullbasert produksjon på Canon Colorado 1650. Hos Fagtrykk Idé ser de for seg at den kan produsere alt fra plakater til bilfolie.
Canons Anton Strand sådde mange nye idéer hos kundene til Fagtrykk Idé.

Anton Strand

Channel Director IPS Graphics & Communication Providers